Bromsproblem Polaris

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

Jag har som sagt en Polaris RXL -92. Har tagit isär bromsen för att fixa med den. Det är ju en hyffsat dålig konstruktion men det får man väl leva med!? Är det bara ett belägg som aktiveras av kolven? Det "lilla" bromsbelägget ser bara ut att vara till parkerinsbromsen är det så? Kan man ta bort den utan vidare? Funderar dessutom på att koppla bort vattenkylningen till bromsen då den läcker det borde väl gå bra!?
Skulle det gå att montera den nyare bromsen eller måste man byta kedjehus till ett nyare, för att få ditt paketet? Är det några problem att montera ett nyare kedjehus?

Tack på förhand!
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Bromsen fungerar från bägge sidor. Gjör den
inte det är den felmonterad. Kolla att den
glappar åt bägge sidor gjör den inte det får
man lägga mellan brickor så den går fritt från växelhuset. Så var det på min 500 tror
inte det skiljer något till RXL. Jag har tagit bort handbromsvajern 0ch satt dit en
M6 gängstång istället.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Vet du hur ett ok funkar ? Naturligtvis är det bara en sida med kolv så är dom flesta konstruktioner en eller flera kolvar på samma sida. Tar du bort den sidan utan kolv
så har du inga bromsar längre.Byt packningen så blir den nog tät.:)
mvh: Bosse.....
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
håller med, täta kylningen. Betydligt enklare än att byta hela bromsen, kolla sedan bara bromsklossarnas skick å lufta sedan bromsen.
Det brukar oftast bara vara ena klossen som är sliten.
Efter det så ska de funka perfekt.
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej, igen!

Nu förrstår jag hur bromsen funkar!

Beställde kolvtätningen till bromskolven hos Polaris handlaren och den kostade inte mer än 32:- vilket jag tyckte var ett fynd! Däremot kostade en ny kolv över 600:-. Skulle behöva en sådan, då min har borta lite material men man får hoppas att det gamla håller tätt ett tag till.

Ett nytt bränsle filter till min RXL kostade ca 420:-! Tänkte om någon ville veta!

Tack för hjälpen!

Mvh Ola Olofsson
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Är det kolven som sitter i handtaget?
Skulle byta den packningen själv, de va ett helvete å få dit, å sen att de skulle bli tätt utan att den vek sig.

 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Luftning

När du luftar bromsoket kan du göra så här!Sätt på en slang till luftningsnippeln ,
som går till en spruta samma sort som dom använder innom sjukvården , modell större.
Fyll upp sprutan och slangen med broms- vätska (ur med luften i slang och spruta)Sen ska den på nippeln.Skruva bort locket uppe vid handtaget ,pressa uppp bromsvätskan
tills det slutar bubbla. Dra åt nippeln på
med locket , klart.Det blir inge dräll med agggresiv bromsvätska på det här viset. :)
mvh: Bosse.........
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
RE: Luftning

Bromsarna luftar sig själv ganska bra också.
Oftast räcker det om man inte ska tex. byta olja eller så att de på annat sätt kommer in en massa luft. Behövs kanske inte ens då.
Själv behövde jag bara pumpa med bromsen ett tag så fick den upp trycket, jag bytte hela bromshandtaget så de va en del luft.
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
>Är det kolven som sitter i
>handtaget?
>Skulle byta den packningen
>själv, de va ett helvete å
>få dit, å sen att de skulle
>bli tätt utan att den vek
>sig.

Haj!

Nä, det var tätningen i oket jag bytte! Så det var inte så svårt!

Tack än en gång för alla tips:)