Bredbandare 50.000:- fläktkyld

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Hej.
Söker altså en bredbandare för ca 50 000:- ,gärna luft/fläktkyld, med hög och lågväxel. Vad ska man köpa? Har tidigare haft 2 stycken ST600/Skandic 600, men dessa växer inte på träd längre samt så brukar växellådorna bara hålla kring 1000 mil .

Bearcat är det något att ha? Widetrak eller Viking 540? Enda Akilleshälen jag tycks hitta på Widetraken är en smörjnippel till drivaxeln som många glömmer att smörja.

Hur är elstarten på Widetrak? Är det med startkrans eller är det med vajer som bara funkar när det känner för det? Är den smidigare än Vikingen?

Kommer köra endel timmer med dem men även släpa nilapulkan efter den på sjön.
 

Rållybob

Medlem
13 nov 2019
15
3
3
35
Jokkmokk
Hej.
Söker altså en bredbandare för ca 50 000:- ,gärna luft/fläktkyld, med hög och lågväxel. Vad ska man köpa? Har tidigare haft 2 stycken ST600/Skandic 600, men dessa växer inte på träd längre samt så brukar växellådorna bara hålla kring 1000 mil .

Bearcat är det något att ha? Widetrak eller Viking 540? Enda Akilleshälen jag tycks hitta på Widetraken är en smörjnippel till drivaxeln som många glömmer att smörja.

Hur är elstarten på Widetrak? Är det med startkrans eller är det med vajer som bara funkar när det känner för det? Är den smidigare än Vikingen?

Kommer köra endel timmer med dem men även släpa nilapulkan efter den på sjön.
Jag känner många som är nöjda med st 600. Dock är det LC.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Antagligen så har både Bearcat och Widetrak bättre komfort än Viking 540, eftersom Vikingen kör med rätt gammeldags fjädring i framvagnen. Fördelen för Vikingen blir väl då i lössnö, att det är mindre som bromsar upp och kan haka i saker. Sen så verkar många av de som gillar Viking 540 vara närmast fanatiska och mena att det är den bästa skotern som någonsin tillverkats, medan andra som inte gillar Viking menar att den är gammeldags och inte har någon vidare modern komfort och är besvärligare att framföra både i lössnö och på led än konkurrenterna. Själva motorn i Viking 540 är känd för att vara stryktålig och hållbar av i princip alla däremot.

Så det är väl Vikingen som är mest annorlunda i den trion, fläktkylda Bearcat och Widetrak är väl bägge rätt likvärdiga. Har inte hört något speciellt negativt om dem, tror de flesta är nöjda med dem. Har inte hört något om att de skulle ha någon direkt bristande kvalitet eller speciella fel att hålla utkik efter.

Sen har du ju Lynx ST550/Ski-doo Skandic 550 fläktkylda också, som många verkar gilla. Däremot så verkar det ha varit en del motorbekymmer med åtminstone tidiga årsmodeller, som inte höll ihop så bra. Styvfarsan hade en av de första ST550 som släpptes, men blev två gånger stående med den pga. av motorrelaterade bekymmer och tappade väl förtroendet för den så han bytte till en ST600 istället som höll ihop hur länge som helst. Även hört om andra som hade bekymmer med just de tidiga årsmodellerna. Vet inte om senare årsmodeller av med Rotax 550 fläktkyld blev bättre, det är väl möjligt.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Bearcat vinner kanske ingen skönhetstävling, men deras 570 motor ska vara ett säkert kort. Ger väl 70 ponnies eller ngt sådant.


Och


På Lynx sidan


Tror att motorn är ett säkrare kort i 570:in dock, men tro är inte att veta.
Viking 540 är troligen det driftsäkraste du hittar, men de verkar sakna en hel del i komfort. Och körställningen för alla över 170cm är väl inte på topp.

Kikar man även på vätskekylt finns det en del commander att ta med i leken, bra komfort är det ju iaf på dem.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Tack blir nog en Viking 540. Vill inte ha någon "modern" huv som tar en timma å öppna upp sidokåpor och avlägsna huven . Lättare bara släppa 2 gummistroppar och öppna hela skiten när man ska fylla olja.

Blir att hålla utkik efter en Vk540
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Rekommenderar Lynx Yeti. Har själv en vätskekyld 600 från -05 men den har elektrisk fläkt som hjälpkylning så den går aldrig varm. Har dock sämre koll på nyare Yeti men dom kan nog vara värda att kolla på.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Hade jag varit du så hade jag väntat tills det kommit ut en fin st, är så mycket bättre än en viking på precis allt. 05/06 nån gång var det väl st, n gick i graven, borde gå att hitta sådana som inte gått så många hundra mil
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Yeti är inget alternativt då Jag undviker SDI med alla deras Simens datorboxar om man råkar braka genom höstisen. 550 är dock ett alternativt, men gillar inte pansarvagns looken på dem.

Tackar för samtliga svar, var och provkörde en 13 widetrak och en 11 Vk540. Och vilket mög, gammeldags kan jag leva med men det här var som våran gamla Lynx 535 att manövrera, och vilket hemskt motorljud i vk540.

Blir en ST600 när Jag hittar en fräsch, en guldig såklart så man får dem färdig böjda a-armarna, har bara positiva minnen med alla våra ST600 och bägge Skandicarna