Bredare belag 49 ranger pro

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Ser att väldigt många som åker liknande maskiner med betoning på skogssmygande typ tundra, summit mm åker med någon slags breddande skidbelag.

Finns flera sorter, vita lite tjockare, brp original, samt brps asymmetriska belag.

Vad vinner man på de samt vad förlorar man?
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Skidorna flyter mycket bättre i snön, bra ibland men lite trist ibland då det är svårare att burka eller skråa.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Renskötarna monterar belag som skydd mot nötning, gammgubbarna monterar dom "för att det behövdes på gammelfemnian med stålskidor" och en del försöker få sin vingliga, för smala för den körning dom håller på med, skoter dom köpt att stå stadigare.
Av dessa tre kommer bara renskötaren uppnå något positivt, dom andra kommer förstöra mer än dom fixar.

Jag har än inte provat en enda någorlunda modern skoter som behövt bredare skidor för att det ska bära fram, inte ens en Bearcat 660T som väl väger kring 250kg fram behöver breda belag, den blir bara hopplös styra. Den förlängda Elan vi hade i början på åttiotalet som hade 40cm långa och 9cm breda skidor hade behövt lite mer yta fram, men ingen modern skoter går på skallen. På våren med "fällbruttun", (genomslagsföre heter det tydligen på rikslingot), hjälper ingenting, skär det ner så skär det ner även om du skulle ha tre decimeter breda skidor, det enda som hjälper är snabba reflexer.

Jag har lite erfarenheter av att mixtra med världshistoriens vingligaste skoter, -19 Ranger 49. Dess problem var Boggi, övre a-armar och spindlar. Breda belag, asymmetriska eller ej, hjälpte inte ett dugg!
 
Reactions: MrSmash

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Jag hade ”renskötarbeslag” på min Commander -11 ett tag. Beställde med dem från början (för jag av ”59-skäl” trodde det skulle bli bra) men plockade av efter några säsonger då tyckte att nackdelarna övervägde.
 
Reactions: JAAG