bra skit eller snakeoil?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Efter att ha provat det mesta så är turbo det som ger någon större märkbar effektökning.
Ang toppen så är det rätt bortkastade slantar..
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Efter att ha provat det mesta så är turbo det som ger någon större märkbar effektökning.
Ang toppen så är det rätt bortkastade slantar..
Som jag trodde då! Får jobba vidare med V-kittet och gastummen...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Asker är turboskadad så han fnyser bara åt 5hk upp i effekt men de kan kännas av bra. Att den toppen skulle ge 10-14 hk nere i registret kan va möjligt men halvera den siffran för säkerhets skull. Men även 6hk där ner är roliga hk motorn blir rappare och man kan lägga på mer vikt långt in på vikterna och då tar de undan bättre såklart. Att den kan ge 4hk på topp är mer troligt de är siffror man känner igen från bromsningar av många eftermarknadstoppar. Polaris har bra utformade lock org så de är svårt att göra en topp så mycket bättre som påstås. Som ex om de vore en Rotax 800 motor där är de lätt att få ut mer toppeffekt ur billetlock för de har mer lågvarvseffektiva lock troligast för bränsleförbrukning och utsläpp skull de ser för djävliga ut ur trimsynpunkt. Polaris och Arctic cat har bra org lock.
Jag tycker locket är prisvärt för jag tror du får 4 hk någonstans i registret ivf och då är de 1000kr hk som är vanlig siffra inom trimsektorn.
Leta åt en bra pipa och detta lock och porta är ju alltid effektivt om portaren vet vad den gör.
Viken årg är de på maskinen ?
Jag skulle köpa in mig på http://www.dynotechresearch.com/ för där testar dem alla tänkbara pipor luftburksmoddar reedventiler toppar ja du fattar de är extremt kul läsning och man lär sig mycket om allt inom trim.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Möjligt att jag är lite turboskadad, men jag har då provat det mesta på sugtrimmnig på nya maskiner och det är inte så lätt att få ut så mycket mer effekt ur dagens maskiner med alla skyddssystem som är väldigt aktiva. Många går bra korta stunder tills datorn börja backa tändningen eller fetta på mer soppa för den tycks höra att det "spikar" mer än innan. Så jag tror inte alls att siffrorna är helt missvisande men håll full mutter riktigt länge och se vad effekten ligger på då... På en stock polaris 155" 800 utan den främre kylaren så skenar faktisk temperaturen på motorn om man håller fullt riktigt riktigt länge och då tappar man massor med effekt, har man då massa "trim" så blir skillnaden i princip att man kommer upp i temperatur snabbare och den går sämre.
Sen är det inte alls säkert att 4hk(topp)+4hk(pipa) blir 8hk, kan lika gärna bli +-0 eller -3 mot original.
Har nog provat allt från dynotechresearch speciellt till pro-ride.

Men detta är den stora anledningen till att jag ska ha en egen dyno, just för att själv kunna prova grejor för att se vad som funkar här och vilka combos som ger något.
 
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Möjligt att jag är lite turboskadad, men jag har då provat det mesta på sugtrimmnig på nya maskiner och det är inte så lätt att få ut så mycket mer effekt ur dagens maskiner med alla skyddssystem som är väldigt aktiva. Många går bra korta stunder tills datorn börja backa tändningen eller fetta på mer soppa för den tycks höra att det "spikar" mer än innan. Så jag tror inte alls att siffrorna är helt missvisande men håll full mutter riktigt länge och se vad effekten ligger på då... På en stock polaris 155" 800 utan den främre kylaren så skenar faktisk temperaturen på motorn om man håller fullt riktigt riktigt länge och då tappar man massor med effekt, har man då massa "trim" så blir skillnaden i princip att man kommer upp i temperatur snabbare och den går sämre.
Sen är det inte alls säkert att 4hk(topp)+4hk(pipa) blir 8hk, kan lika gärna bli +-0 eller -3 mot original.
Har nog provat allt från dynotechresearch speciellt till pro-ride.

Men detta är den stora anledningen till att jag ska ha en egen dyno, just för att själv kunna prova grejor för att se vad som funkar här och vilka combos som ger något.
Underligt att Polaris är så känsliga för Arctic cats maskiner går att sugtrimma hur man vill med bra resultat. Spiksensorn går ju lura genom att hänga upp den mjukare så den blir halvdöv, går inte det på nyare Polaris menar du?
Vattentempen kan man säkert lura också om man törs köra lite högre temp.
Vid vilken vattentemp börjar effektsänkningen? Jag menar man kan nju köra 100-110c utan fara för motorn förutom att man ligger nära kokpunkt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Fler frågor till Asker ang Polaris motorskydd. Hur kan du åka turbo med org topp och dessutom på 95 okt? Jag vet att du laddar lite men du har säkert 180hk och ingen IC de pressar org toppen till spikning på 95 okt gissar jag så den borde börja sänka tändning eller feta på?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Underligt att Polaris är så känsliga för Arctic cats maskiner går att sugtrimma hur man vill med bra resultat. Spiksensorn går ju lura genom att hänga upp den mjukare så den blir halvdöv, går inte det på nyare Polaris menar du?
Vattentempen kan man säkert lura också om man törs köra lite högre temp.
Vid vilken vattentemp börjar effektsänkningen? Jag menar man kan nju köra 100-110c utan fara för motorn förutom att man ligger nära kokpunkt.
Gillar inte att hålla på att sätta o-ringar mm på knacksensorn för att få den att tagga ner.. för då funkar den inte när den behövs heller och då står man där med ett ras.
Vattentempen har jag löst med ett motstånd som sänker den rapporterade tempen ca 3grader, för det räcker fint och kallstarten funkar som den ska. Polaris går på 50-51grader normalt (2011-17) från 2018 så har man en termostat som ger en arbetstemp på ca 35 grader. Går motorn över 55 grader så märkt det en rejäl skillnad på effekten. Nya 850 ska inte programmerad så utan där ligger effektnerdragningen betydligt högre vad jag hört.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Fler frågor till Asker ang Polaris motorskydd. Hur kan du åka turbo med org topp och dessutom på 95 okt? Jag vet att du laddar lite men du har säkert 180hk och ingen IC de pressar org toppen till spikning på 95 okt gissar jag så den borde börja sänka tändning eller feta på?
Jag jobbar med tändkurvan, tycker det är betydligt bättre än lågkompstoppar som bara ger allmänt sämre gassvar.
Dock lite lustigt att inte usa kiten jobbar mer med det.. tex boondockerkiten kräver en annan topp för att kunna köra enbart macksoppa och låg höjd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag jobbar med tändkurvan, tycker det är betydligt bättre än lågkompstoppar som bara ger allmänt sämre gassvar.
Dock lite lustigt att inte usa kiten jobbar mer med det.. tex boondockerkiten kräver en annan topp för att kunna köra enbart macksoppa och låg höjd.
Ok men då går de lura motorerna rätt enkelt och då borde vanligt sugtrim funka lika bra om man lura vattentempen åtminstone och ev sänker tändningen lite på pikvarv.. 35c vattentemp på nyare Polaris lär bra för effekt men de va lågt man lär snabbt komma upp i 55+c vid lilla minsta ansträngning. En sådan 35c termostat skulle jag vilja ha du har händelsevist inte diametermått på en sådan?
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Asker är turboskadad så han fnyser bara åt 5hk upp i effekt men de kan kännas av bra. Att den toppen skulle ge 10-14 hk nere i registret kan va möjligt men halvera den siffran för säkerhets skull. Men även 6hk där ner är roliga hk motorn blir rappare och man kan lägga på mer vikt långt in på vikterna och då tar de undan bättre såklart. Att den kan ge 4hk på topp är mer troligt de är siffror man känner igen från bromsningar av många eftermarknadstoppar. Polaris har bra utformade lock org så de är svårt att göra en topp så mycket bättre som påstås. Som ex om de vore en Rotax 800 motor där är de lätt att få ut mer toppeffekt ur billetlock för de har mer lågvarvseffektiva lock troligast för bränsleförbrukning och utsläpp skull de ser för djävliga ut ur trimsynpunkt. Polaris och Arctic cat har bra org lock.
Jag tycker locket är prisvärt för jag tror du får 4 hk någonstans i registret ivf och då är de 1000kr hk som är vanlig siffra inom trimsektorn.
Leta åt en bra pipa och detta lock och porta är ju alltid effektivt om portaren vet vad den gör.
Viken årg är de på maskinen ?
Jag skulle köpa in mig på http://www.dynotechresearch.com/ för där testar dem alla tänkbara pipor luftburksmoddar reedventiler toppar ja du fattar de är extremt kul läsning och man lär sig mycket om allt inom trim.
Kör en Pro RMK 2017 och snubblade på denna topp:
https://www.hallgrensmotor.se/sv/webshop/tillbehor/eftermarknads-produkter/motor/polaris-800-axys-billet-topp-125-bolt-on--pid1311.htm
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok då har du alla tänkbara motorskydd som kan strypa effekten efter en längre repa som Asker pratar om. Men den har så pass lågt kompförhållande att du förmodligen kan köra 95okt utan att den sänker tändningen pga spiknin och dpå sänker inte motorn effekten. Kör först 95okt och sedan 95okt och känn om den går bättre på 98 så vet du viken soppa du bör köra.
Effektuppgifterna är förmodligen med optimal bränsllemappning och ev ändrad tändning så räkna inte med de siffrorna utan injustering i bänk med typ powercommander. Men de skriver att de funkar utan mappning och då tar motorn inte skada ivf och den kan gå hyfsat bra ändå.
Om toppen kyler lika bra eller bättre än org toppen så kommer den inte sänka effekten men de är omöjligt att veta hur den kyler vad de än skriver. Om du kör 95 okt så kommer motorn omedelbart känna av spikning och då sänks effekten omedelbums inte efter 400 meter. men som sagt den kommer mest troligt gå bra på 95okt. De är om den kyler dåligt du kan märka av effektborfall efter en längre repa typ 400m +
Jag säger köp och beskriv sedan här hur den gick 👍
 
Last edited: