Bränsleförbrukning

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Tja. Nån som har nåt tips på hur man kan få ner bränsleförbr. på min sxr 500 -01? Den tar ju ca 2.5 liter milen å ja hade tänkt försöka få ner den lite. Har hört många tips t.ex. plana toppen, spacerplattor, v-force reeds, pfi-system m.m.

Någon som har nåt fler tips? Vore mkt tacksam.

MVH Tobbe
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Hos återförsäljaren sa de att den redan e så snålt ställd att man inte ska röra munstyckena, så de vågar ja inte
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Dom första tipsen du hade fått lär ju inte
sänka den i allafall det är ju trimm prylar.Den kommer säkert gå bättre men kommer nog med största sannolikhet inte ta mindre soppa ! Jag bytte själv pilot jet
på en Cross hoj(500cc) som tog väldigt mycket soppa när man körde iskogen , då gick förbrukningen ner.(det går saktare i skogen än på cross banan)Var alltid försiktig när du ändrar förgasar justeringar , lycka till.. -:)

Mvh:Bosse......
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Hmm, va e pilot jet?

Att plana toppen behöver inte bara vara gjort för trim, å ett pfi-system är då definitivt ingen trim-pfyl. Det är gjort för att sänka bensinförbrukningen å minska luftföroreningarna med bibehållen effekt.
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
Ja, den bruker ihvertfall mye. Min Mach Z er ikke vanskelig å få ned i 2.2l/mil. Jeg ville sjekket forgasseroppsettet, sjekket at beltet løper så lett som det skal og sjekket variatoren.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Nov-02 kl 07:23 AM (CET)]Hej Toby ! Pilotjet=Lågfartsmunstycke. Att plana topparna ger mer effekt,jag förstår inte varför man skulle ``plana´´
dom annars.Högre komp lika med dyrare soppa du var ju ute efter lägre förbrukning att
höja kompet kanske inte ökar förbrukningen
men du måste gå upp på oktan talet.Jag förstår inte alla som klagar på soppa förbrukningen här på forumena,dom flesta tar ju nästan ingenting , skotrar går
tungt.Du tapar nästan 50% av effekten till
mattan dom övriga 50% måste ju också ha ``mat´´!Tänk om du körde bil på samma sätt som man kör skoter dvs fullgas bromsa osv,
då skulle man få en förbrukning som skulle göra en mörkrädd! Min tar allt mellan Ca:2-4,5L milen det anser jag är normalt , har en XCR 600 SE -97 -:)

Mvh: Bosse...........


 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
> Jag förstår inte alla som klagar på soppa
> förbrukningen här på forumena,dom flesta
> tar ju nästan ingenting , skotrar går
> tungt.Du tapar nästan 50% av effekten
> till...


Hej Bola...

Jag är en av dom som har diskuterat bränsleförbrukning här i forumet. Dock så är jag mycket väl medveten om hur tungt en skoter går men det är väl ändå värt mödan att försöka få ner bränsleförbrukningen.

Jag tycker att det är lite konstigt när en 500-kubikare drar mer soppa än en 800-kubikare vid lugn och sansad körning på led. Bränsleförbrukningen brukar ju vara någorlunda kopplad till motoreffekten. Visst är jag medveten om att en liten motor som får jobba mycket kan dra mer soppa än en större som får gå på medelvarv.

Därför anser jag att det måste vara något allvarligt fel när man hör talas om 500-kubikare som vill ha 4 liter per mil. Och eftersom det har drabbat flera 500-ägare så kan det ju vara ett generellt fel i motorkonstruktionen.

Nu är det ju så att det kanske inte spelar så stor roll för en del om skotern tar 2 eller 4 liter per mil. Kör man 50 mil per år så är kostnadsökningen ca 900 kr vilket man väl kan leva med. Kör man däremot 150-250 mil per år så börjar vi snacka pengar...

Vad jag tycker är värre är att aktionsradien minskar med ökad bränsleförbrukning. Vet inte hur stor tank F500 eller Yamaha 500 har men kan väl tänka mig runt 35 liter. Med en förbrukning på 2 liter tar man sig då 17 mil vilket är tillräckligt för en dag men tar skotern 4 liter så måste man ju vända redan efter 4 mil för att ta sig hem igen...
.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hej Steffe ! Jag tycker också att en 500-
kubikare som tar 4L milen är mycket,men tobys tog 2,5 som han skrev det är ju inte så farligt eller? Men han skrev ju i och för sig inte hur han kör heller, hk mattor och annat bidrar mycket till ökad förbrukning.Själv har jag predator 32mm
när jag satte på den fick jag dreva om min
maskin rättså rejält , för den blev rätt slö tappade säkert 25- 30Km.Men efter omdrevningtill 19-39(före 21-35)+ 2gr på
slutet på vikterna(nu 56gr)vart det som en ny skoter tappade inget mer än innan
drevningen men nu gick skotern mycket lättare med bra mycket mer klipp i motorn ,
antagligen sjönk också förbrukningen efter om drevningen.Min snittar Ca:2,4L milen alltså rätt lugn körning , hård mycket mer , det är lätt hänt att gasa mer när man tappat topphastighet. Men jag är noga med att byta mj:s efter temperatur omslag.Men det är nog du också? Brukar göra mycket på förbrukningen samt prestandan.
Sen bör man ju inte tvär släppa gasen helt
innan nästa gaspådrag. :)

Mvh:Bosse...........




 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Har ingen högkamsmatta. När jag gjorde service förra året ställde de ned nålarna litegrann å efter det har ja inte kollat förbrukningen exakt. Hmm, tror inte att de e många som byter munstycken efter väder. Jag kör alltid med de munstycken som sitter i å de ska funka till iaf -20.
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Kan iaf säga att våran förra sxr 500a -00 drog runt 3 liter/milen. kunde komma ner på drygt 2,5 ibland...har nu en ZL600 -02 EFI SS och kan säga att den går en ANING bättre samtidigt som den drar mindre soppa...nästan alltid 2 liter/milen!!! Max 2,2 och ibland under riktigt gynnsamma fjällförhållanden har den varit nere på 1,85!!!
Men jag vill också tillägga att det är faktiskt olika från skoter till skoter också....