Bränsleförbrukning på mxz 700 -00

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
Ni som har en mxz 700 -00
Drar era mycket??? Min drar väl så det räcker har inte haft den så länge så jag vet inte extakt vad drar, men jag tycker den dra runt 3l/mil alla fall...Drar dom mer när man ligger och kryper och så??? Vid vilken hastighet drar den minst...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Bränsleförbrukning på mxz 700 -

Om den drar mer bränsle när man krypkör?

Vi kan säga så här:
Om skotern står stilla med motorn på tomgång så blir ju bränsleförbrukningen i l/mil oändlig. Den förbrukar ju bränsle utan att röra sig en enda meter. Om man nu gasar så pass att den nätt och jämnt börjar röra på sig så kan man vara rätt övertygad om att det går åt mycket bensin.

Å andra sidan, ju fortare man kör desto mer effekt krävs för att övervinna friktion mm.
Vi har två olika faktorer: dels glidfriktion (konstant kraft), den effekt som går åt för att övervinna den ökar linjärt med hastigheten. Och dels luftmotstånd mm (där kraften ökar med hastigheten), där kan man räkna med att effekten ökar med kvadraten på hastigheten.

Om man ska göra ett bra antagande om vilken hastighet som är mest ekonomisk så kan man säga att motorn i varje fall måste ha kommit upp en bit över variatorns tillslagsvarv, så att det inte går bort en massa energi i form av remslirning och sånt.

Jag skulle kunna tänka mig att "ekonomifart" blir nånstans mellan 25 % och 40 % av skoterns maxhastighet.
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
RE: Bränsleförbrukning på mxz 700 -

okej tackar.. Men ska de dra runt 3l/mil vid blandad körning???
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
RE: Bränsleförbrukning på mxz 700 -

Hur mycket bensin brukar det vara kvar på ett ungefär vid sista sträcket på tanklocket så man inter står där en dag??
 

Skiiidooo

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Boden Sverige
RE: Bränsleförbrukning på mxz 700 -

När mätarn står på E brukar det finnas mycket soppa kvar. 10 liter för mig! gör såhär, tanka skotern knöfull på en bensinmack, och vi säger att din tank rymmer 40 liter, sen kör du tills mätarn står på E och tankar, du kanske får i 30 liter då och kanske kört 15 mil? då har den dragit 2 liter milen!
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
RE: Bränsleförbrukning på mxz 700 -

okej ska kolla det där, men det är ganska svårt att se hur mycket skotern dra per mil. ibland gasar man mer och så..