Bränsleförbrkning på en Renegade 800 02?

Red__fox

Medlem
30 dec 2007
22
0
1
Då var man återigen på detta forum med ännu en renegade 800 02 fråga.
Har haft skoter i omkring 1 månad nu, det enda nackdelarna jag upplevt än så länge är att dämparna lätt slår igenom och den skyhöga bränsleförbrukningen (drar 4-5liter milen/normalkörning)

Tror ni man skulle våga byta munstyckena i förgasarna till någon storlek mindre, för i dagsläget så får den alldeless för mkt bensin i lågfart, (motorn börjar fyrtakta,dock så avtar det när man gasar på och kommer upp i högre hastighet) och så kan man ofta få några enorma smällar från avgassystemet när man backat och ska lägga in vanliga växeln igen (inget ovanligt att man får lock i öronen).

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Oj, det var en rejäl förbrukning!
Min 02:a låg och snittade runt 2,5 l/milen och ner mot 2 liter vid riktig fiskörning. Naturligtvis var det även turer den tog runt 3 liter, men aldrig ens i närheten av dina siffror!
Det låter ju som om den får på tok för mycket bensin, men det är ju alltid vanskligt att uttala sig framför ett tangentbord. Har du koll på historiken på maskinen? Kanske är nån som kört med pipa/pipor och inte brytt sig om att bestycka om innan försäljning. Har du kollat stiften, om det är skillnad mellan dem?

Svaret på frågan...skruva först isär gasarna och kika så att allt verkar ok. Om det gör det så kan du ju prova att gå ner ett steg på lågfarten och hålla koll på stiftfärgen. Eller, så ber du nån mekaniker kika över det hela. Alternativ nr 2 naturligtvis att rekommendera.

Red__fox

Medlem
30 dec 2007
22
0
1
Har bara varit en ägare på maskinen tidigare och han är 50+ så tror knapast att han har haft pipor, han sålde också maskinen vidare pga. den skyhöga bränsleförbrukningen. har kollat stiften tidigare och då var dom gyllenbruna som dom ska vara, men då hade jag bara kört på höga varv och jag misstänker att det är lågfartsmunstyckena som är för stora för den börjar fyrtakta om man kör under halv gas..

Orkar inte börja skruva i maskinen själv när jag har köpt den från en firma nyligen så dom får fixa maskinen åt mej

26 mar 2008
42
0
1
Storträsk
Jag har en Summit 800 02a och har samma problem med bränsleförbrukningen den går inte att få under 4 l/milen jag blir inte klok har en kompis som har haft en likadan som jag har och han sa samma sak att det är omöjligt att få den under 4 l/milen inte ens vid finåkning på hårdföre i låga farter