Bränsle förbrukning

W

Wettainen

Tjena, Nån som vet vad en Rev 600 xrs tar per mil när man inte är efter led.
Och väger 440ins rev chassi mer än 600ans chassi? :)

Putte H

Välkänd medlem
16 aug 2010
118
0
6
Härnösand
Tja. Om du menar äldre modellen på XRS så har min XRS600 -07 har aldrig dragit över 3,5L/milen när man bara har varit ute och lekt...
Den ligger runt där men ligger man och fis kör efter led så går den banneme ner till 2 - 2,5 L/milen.

W

Wettainen

Okeej, jo det var exakt den jag tänkte på! :D Vet du nånting om 800an då ? :)

W

Wettainen

Okej, tack iaf! Försäkringen har jag inte ens tänkt på! :O :p
Men är du nöjd med din 600a? inge strul med dom eller nåt sånt? roligt att fa ut å leka och den tar sig fram bra ? :)

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
600 drar också när det gasas, full mutter/lek i puder kan du räkna med 5L milen, men de gäller väl samtliga maskiner så
800an drar ju snäppet värre såklart, kanske 1-1,5L mer lekörning beroende på

800 är inge mycket dyrare alls att försäkra, inte så man blir förvånad på skillnaden
samma chassie men 800motor.. skulle gissa på max 500kr i skillnad / helår

W

Wettainen

Okeej, 5L milen!?:O dra åt fitthåret, det lät mkt... hade tänkt mig 3-4L milen när man är ute å leker ... Om int bensinen blir billigare så blir det int lika mkt skoter körning nästa säsong för min del inte!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Okeej, 5L milen!?:O dra åt fitthåret, det lät mkt... hade tänkt mig 3-4L milen när man är ute å leker ... Om int bensinen blir billigare så blir det int lika mkt skoter körning nästa säsong för min del inte!

5liter milen är ganska normalt vid tungt före och lek..
tror inte du hittar nån maskin som går så mkt billigare..de är inte gratis att ha kul..

800an drar inte nå överdrivet mer än 600an skulle ja vilja påstå..p-tec är snorbilligt..
hade valt 800an..mer å köra med när de behövs..

sen kan ja säga.. 800e-tec sägs ju att dem är billiga å köra... även dem ligger kring 3liter vid mkt puderkörning osv.

W

Wettainen

Jo fast nu snackar jag om 07ans så det är ingen etec,
Och kan dra upp min kusins summit 600 sdi -08 den drog cirka 3-3.5l milen när han var ute och körde i fjällen i begen i 1,5-2m djup puder.
Och sen om man ska ta en som drog soppa som satan var arctic cat sx 600, när han for ut på myren och lekte drog den 8!!!!!! jävla liter/milen!

Putte H

Välkänd medlem
16 aug 2010
118
0
6
Härnösand
Kan meddela att idag så har jag bara bus kört på fjällen, är i Jorm och leker... körde idag 6,2 mil och fick kasta i 14 liter efter, DVS lite lite dryga 2L/milen, körde inte många meter led bara puder och klättra berg.
Min kusin som har en Lynx RE 600HO drog mer än 10 L mer än min och då hade endå jag kört mer än han...

Är super nöjd iaf med 600an, den surade dock ner sig nå JÄVULSKT igår, men det får jag skylla mig själv att jag inte gasade ur den efter avlastningen från släpvagnen.
Körde av och sen ner till stugan (40 meter). "inge bra" med andra ord på en SDI. startade på morgonen och den fick stå ett tag på tomgång och var dyng sur och fick lasta den igen och köra in till Gäddede med den till skoter meck pga att den gick bara på en cylinder... Men den vara bara sur som tur var=)

W

Wettainen

Haha det låter som att du har haft det llite jobbigt där ;)

Men iaf, nu börjar jag bli lite orolig, vissa säger att 600an kan lätt ta 5L/milen om man är i mjuksnön å pumpar på och nu kommre du och säger att den snittar 2L/milen!

Har dock tänkt mig att köpa en iq 440/600 eller en hederlig iq 600r -07 eller 08a :)

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Mindre motor, mer gas för samma effekt. När det skall lekas är det bara E-tec som dragit mindre än min PT 800. Vi fick vända hem för att tanka 600: or med insprutning (läs cleanfire) som hinkat i sig över fyra liter milen vid samma körning när vi klättrade till fjälls :eek:

Finåker du led drar den såklart mindre, det är inte förrän det blir tyngre körning det märks! PT:n låg på 2,8 vid ledkörning med min spasm-tumme...

W

Wettainen

Okeej!
Blir nog ingen skidoo för mig på dom närmast säsongerna! :)

W

Wettainen

Så som jag har kollat runt så tar xrs:en 5L/milen när man är ute och trycker på som fan och en iq 600 tar 3,5 -4L/milen vid samma körning!

sen nu så vill man testa på att byta märke och se hur det blir!

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Hade tidigare en renegade 600 sdi -07, den drog aldrig över 2,4 liter milen, snittade 1,94 liter milen.
Min nuvarande maskin, summit 600 e-tec -10 drar från 1,38 - 1,89(jag har kollat varje tank, vilket inte har blivit så många). På hela denna säsong har den aldrig varit över 1,89 i förbrukning, mestadels körning i puder och en hel del bergsklättring i fjällen har det blivit.
Kan också tillägga att ingen av ovan skotrar dragit nämnvärt med olja, köpte en rotax 4 liters dunk i början av säsongen, på ca. 100 mil har samma dunk kvar, vilket får anses över förväntan... 600 SDI/E-tec är billiga i drift och försäkring.
Det enda man saknar är det där lilla extra när man ligger o burkar eller klättrar som en 800 maskin ger... Men å andra sidan så blir skotern betydligt mer dyrare i drift och försäkring, åtminstånde om man skall tro alla som skriver om remproblem och olje/bensin förbrukning på forumet!

W

Wettainen

Okej, men en etec maskin blir för dyrt för att köpa! har inte pengar till det, blir väl max 65k som jag kommer köpa en skoter för!

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Okej, men en etec maskin blir för dyrt för att köpa! har inte pengar till det, blir väl max 65k som jag kommer köpa en skoter för!
Vill du ha en soppasnål maskin i den prisklassen rekommenderar jag en sdi om du ska åka BRP maskin. Har en Renegade 600 sdi själv och dom ÄR bränslesnåla. Dessutom tar då min lite olja iaf.Har kört min på BRP,s delsyntetiska sen den var ny. 1068 mil nu utan haveri. Den går som ett spjut fortfarande.

R

RevMan

Angående vikten på chassiet så är det inte 440 chassie på MXZ XRS -07
En hel del chassieförstärkningar sitter där men inte alla och chassiet är inte lika, skilljer nog inte speciellt mycket, 440n har en massa förstärkningar men de övriga har större kylare för att fungera bra på ledkörning.
En maskin i den prisklassen som drar mindre än sdi är nog rätt svår att hitta men man kanske inte ska stirra sig blind på bränsleförbrukningen.
Tar man BRPs märkesförsäkring så är det lika hög premie på både 600 och 800, det är bara trafik som skiljer för den måste man ha separat i ett valfritt bolag, detta är billigaste allternativet på sportmaskiner i mer än 9av10 fall.

Kolla insugsgummin väldigt noggrant innan köp.