Bränd kolv MXZ 600 -99

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Vad tycker ni om denna kolv?
Nån som har nån ide om vad som har hänt.
bytte kolvar för mindre än 100 mil sen, och den ena höll altså inte längre än såhär. Kolvarna som sattes in var av märket snopro. tror de är gjutna.
Den ena kolven ser fräsh ut, kan det skilja i kvaliten mellan billiga piratkolvar?

Vad tror ni om cylindern, bilden kanske inte är så tydlig, men drar man fingertoppen där känns tydliga repor över och under avgasporten.

Attachments

Last edited:
N

N_w

ajjajj beklagar.... men såfruktansärt med nya kolvar och allt.
borra upp båda cylindrarna till ÖD vet inte vad det är för mm i huvet men ta reda på det annars kan jag kolla om jag kan hjälpa dig.
Men´var du noga vid inkörningen? man skall då minst köra in nya kolvar 15mil.
Ta också reda på vad som är orsaken til detta, Rengar sedan vevhuset så det inte finns metall reser osv kvar

MVH

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
ser ut som det gått väldigt varm.....för lite bränsle?
Ser precis ut som detonation pga för lite bensin. Att bara ena cylindern drabbats talar också för det. Igensatta munstycken pga dålig bensin, eller snö i förgasaren.

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Ok kanske bäst å skruva isär förgasaren å ta sig en titt på munstyckena.
Nån som vet vad en beg cylinder går på, eftersom det är nicasil går det väl inte att borra.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
skulle tippa på spruckna insugsgummin eller nå sånt,rengör cyllarna,behövs inte borras om det är nickasil,lämna in så kan dom kolla upp dom,behövs dom lagas så gör det,köp orginalkolvar från usa dom håller bättre

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Den har spikat.. antingen för lite soppa eller för högt komp...

Hur ser stifet ut? Vilken färg har det på den sida som är pajj?

Hur tjock cylinderfotspackning har du? Mät den med skjutmått o återkom :)

/F

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Det är stålfoder i cylindern så för en 5-700kr så är den som ny om du borrar den, inte säkert om det behövs dock.
Kolven i sig ska inte kunna göra denna skada, mest troligt har den fått för lite soppa, visst är det ett hål i kolven vid avgassidan? Hur känns vevstakslagrena? Skicka upp en bild på toppen också, gärna lite bättre än mobilkamera bilder tack.

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Det stämmer är hål i kolven på avgassidan, stiftet såg ganska normalt ut mörkbrunt tror jag, men blött eftersom den ju inte gick på den cylindern på slutet.
Ska kolla upp insugsgummin, och cylinderfotspackning, samt ta bättre bilder idag återkommer.
Är du säker på att det är stålfoder Asker? har hört nånstans att det skule vara nicasil i de där.

N

N_w

Ok kanske bäst å skruva isär förgasaren å ta sig en titt på munstyckena.
Nån som vet vad en beg cylinder går på, eftersom det är nicasil går det väl inte att borra.

läste du inte vad jag skrev ang uppborrning?

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Ok nu har jag varit hemma och skruvat lite, insugsgummina är utan sprickor.
Tog isär båda förgasarna och fann att munstycket i den brända kolvens förgasare var delvis igensatt, räckte dock att sätta dit munnen å blåsa lite så försvann det. Den andra förgarens munstycke var helt öppet.

Mätte även cylinderfotspackningen den var 0,5 mm tjock.
Känns inte som att det är nått klapp på vevlagret, hittar heller inga metall rester i vevhuset.

har tagit fler och bättre bilder nu på kolv cylinder och topp.

Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Uj! 0.5 va rätt tunn packning.., dvs 5 hål! Har du kvar din gamla packning å mäta den?

Jag har 6 hål på min HO! och 800 icke HO har ju 7(!) Hål!

Tror minst du ska ha 6 mm packning... men som sagt tror bara.. återkommer :)

Edit:

Jepp 6 mm..

420931582
Double Gasket 0.6 mm

Jag kan inte svara till 100% när jag inte sett problemet själv.. men om du har 5mm packning.. och din kolv ser sönderspikad ut, så verkar det som att du har haft för högt komp!

/F

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Vad menar du med 5 hål?
och menar du inte 0,6 mm, packningen är väl inte över en halv cm.

tycker det verkar som att det är originalpackingen som sitter där, och har det funkat förrut borde det väl funka nu eller...

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ett igensatt munstycke är såklart ditt problem. Det borde du ha hört när du körde också, men ska inte kritisera en drabbad stackare. En 0,6mm packning kan mycket väl vara 0,5mm efter att den varit monterad! Montera en original och kör, original finns det faktiskt fin squish på dom där motorerna

ikea

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
nordmaling
säger som dom tidigare - för lite soppa på den cylindern. jag fick ett rätt så identiskt haveri på en maskin för några år sedan. det hade lossnat en skruv i ena gasaren så den gick snålt. körde även med tunnare toppackning men de hade ju inget med saken att göra, utan problemet var att den gick snålt. toppen såg även ut sådär men det var bara att putsa till det värsta.
torkade och blåste ur vevhuset och monterade nya snopro kolvar, efter ca 1 mil så skar den på en cylle igen. visade sig att det var nått litet skrot kvar i vehuset (troligen en bit från en kolvring) så det slutade med att jag plockade ut hela veven och rengjorde NOGGRANT sedan ny kolv igen. efter det körde jag 150 problemfria mil.