Borra cylinder

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag har efter tidigare haverier hornat upp cylindern så pass att jag fått ett knackande ljud som antagligen beror på för glapp kolv mot cylindern.
Vid mätning av cylinder loppet så ligger måtten på service gränsen och över. (på vissa mätställen inte alla)
Antar att knackljud uppstår vid vändlägena om det är för mycket glapp.

Tänkte nu då borra ur cylindern och köpa en överdimensionskolv. Den ska vara 72,50 mm.
Clearance mellan kolv och cylinder ska vara 0,045-0,05 mm (enligt rephandbok) är det måttet radielt eller diametralt?

Om nu kolven är exakt 72,50 mm ska jag då borra cylindern till 72,545-72,55 mm? (eller dubbelt om det nu är radielt glapp)
Vill ju inte ta för lite så risken för nyp ökar. Men inte för mycket så det börjar knacka igen.

Är det någon fara att bara borra upp ena cylindern och köra överdimension?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Lämna iväg cylindern och den kolv du ska köra med till en som borrar cylindrar. Se till att kolvarna väger lika mycket. Annars har du snart en trasig vev...

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag tycker det är för dyrt att lämna iväg för borrning. Har dessutom tillgång till bra svarvar och mätutrustning för att kunna köra med bra tolleranser.
Det jag ville veta var hur jag skulle mäta spelet. Och ifall spelet är från rephandboken är lämpligt eller om man ska ha mer.
Läste om att rotax hade ändrat sina rekomendationer från 0,05 till 0,11. Är det något som är genomgående?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Generellt set brukar en tex "72mm" kolv vara avsett för en cylinder som har 72.00mm borr. Så spelet är redan inräknat. Men sen skiljer även kolvarna lite i toleranser så dom som vill göra ett bra jobb brukar kräva att man har med kolven vid borrning.