Boogiefjädrar MM Yamaha Et250

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Någon som vet hurvida det ska vara några fjädrar på den främre svingen i boogien på en et250? För på 340 är det då det??
Den va då redigt sprucken denhär svingen, men de syns vilken som åsyftas.

(den är svetsad nu)

Sen har jag en till fråga... kan låta lite flum. Men hur skuren ska en motor vara för att man ska byta olika saker. Den här etn har skurit sägs det, men jag tycker cylinder och kolv såg ganska bra ut. Hur djupa repor ska det vara för att man ska måsta hona och byta kolv? Kan man sätta ihop allt, testa kompet, och uti från det avgöra om nåt måste bytas?? Vars bör kompet ligga?
Den har visserligen gått runt 2000 mil, så nya ringar kanske man borde kosta på hur som helst? Alla tips mottages tacksamt.

Försökte ta några bilder, men de blev nog inge vidare att avgöra utifrån.

Den andra sidan av kolven skulle jag kalla felfri.

Samma sak med cylindern, bara på denna sida det är några skador.

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Tycker det verkar som om den nypit snarare än skurit .
Den skulle säkert gå om du bara satte ihop den eftersom dom där gammla var inte så täta från början ens.
Men som föregående sa så skulle det nog inte skada med en ny kolv och hona ur den i alla fall.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Ja juste ja, tänkte inte på sprängskisser. Verkar inte finnas nån fjäder fram. Men hur fasen funkar fjädringen fram då? Ska den bara va segdämpad också ligger allt tryck där bak??

Jo jag tyckte ju också att det mer såg ut som en nypning... det är kompisens skoter, jag hjälper bara för att jag tycker det är kul, så vad de kostar spelar ju mindre roll för mig, vill bara veta vad jag ska rekommendera honom, då han knappt vet vad ett forum är.
Men han har inte den bästa ekonomin, så... vad kan hända om man skiter i att göra nåt? Skulle den gå ett tag å sen skära, eller skulle den bli slöare eller nåt?
Borde man köra med högre oljeblandning? Hur många % isof.

Och vilket är det "minsta" man gör? Alltså typ det som är den första åtgärden, får som för mig att de ska va ringarna.
Vevaxeln känns bra i mitt tycke, inga "hack" eller så.

Tack för svaren hittils!

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Jag och kompisen har kommit fram till att vi gasar tills det rasar och lagar sen.

Förgasaren är utbytt till en mikuni 32 nu, någon som kan ge oss nån hum om vilket munstycke man borde ha ungefär?
I Kehinförgasaren verkar munstycket sitta fast :confused: så de går inte att se va som suttit i den...

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Fan vad jag älskar såna här optimistiska ungdomar. Känner igen mig själv från länge sen när man hade ett lik som man inte såg några större problem med. Man ville ju ut och åka skoter ;))

Får du igång denna så har du kommit VÄLDIGT långt. Lycka till och jag tror du fixar det :)