Boggiehöjning..

YamahaSRV

Välkänd medlem
1 jan 2000
236
0
16
Arvidsjaur Sverige
Hur mycket kostar det att höjja en skoter på en skoterverktstad efetersom jag inte kan göra det själv så vill jag veta hur mycket det kostar.. har en yamaha SRV om det spelar nån roll.. tack på förhand. mvh Anton
 

Jonte

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Spara slantarna eller tanka för dem. SRVn är inget att bygga vidare på. Om du nödv. ska göra nåt åt den så tycker jag att du vänder dig till nån kamrat med lite fantasi och några handverktyg så blir det hela mkt billigt. Lycka till!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag håller med föregående talare på att det tveksamt är värt jobbet att höja den men vill du göra det så är det inget svårt ingrepp.
Om nu någon verkstad skulle ta på sig jobbet så tror jag absolut inte att det är värt pengarna, också är det ju roligare att kunna säga att man gjort det själv...

Så har du intresse och tid för det så är det bara att klippa till några plåtbitar som du popnitar fast på insidan av bandtunneln där boggin satt fastskruvad tidigare.
Plåten ska då sticka ned lite nedanför fotsteget, beroende på hur mycket du vill höja så får du justera hur långt ned den går.
Sedan borrar du bara ett hål i varje plåt rakt nedanför boggins ordinarie fästhål och skruvar fast!
Jag har nyss gjort det här på min wildcat eftersom att ena boggifästet var sönder så jag kan nog fixa lite bilder på hur det kan se ut om du är intresserad.

Vill du bara höja lite så går det att bara borra nya hål längre ned i bandtunneln men det ger knappt något alls.

Höjer du bara bak så kommer du att få högre skidtryck eftersom att främre delen av mattan inte kommer att avlasta skidorna lika mycket, om du förstår vad jag menar.
Därför bör du flytta ned boggin fram också men det är inte så viktigt.

Som avslutning så har jag ett tips som kan göra att du slipper allt det här, och det är att såga av "snö-fläppen" som hänger där bak.
Den är ju så lång att den släpar i snön på SRV:arna så att kapa den strax under texten gör att skotern ser mycket bättre ut!
Skotern kommer inte att gå bättre i lössnö men det var väl kanske inte det som var syftet med höjningen?
Kolla på min så får du se: http://www2.blocket.se/view/976627.htm
 

YamahaSRV

Välkänd medlem
1 jan 2000
236
0
16
Arvidsjaur Sverige
Tack så mycket ett bra och mycket seriöst svar :)..
Har fixat en som ville göra det åt mig..
GRATIS!! :).. jo jag ska nog jag och klippa av den där "lappen"
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
SRV har inga förborrade hål...?... min safari har det iaf... Har för mig att vissa Yammor också har det? men vet inte riktigt