Boggie dämpare (XC)

Criss

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
38
Jämtland
tänkte slänga på en HK matta på min XC 600 SP-99. Så jag tänkte kanske byta dämapren i boggien på samma gång. Det sitter ju Fox PPS dämparna i den. Dämparen är nyrenoverad och så, men jag gillar den inte det minsta. Mjuk och studsig...
Så, nu till frågan, vad ska man slänga i för nån dämpare som tål hopp, hård körning mm?



 

radeskog

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
gävle sverige
bbk.sidan.nu
släng i en engan, öhlin eller fox av dyrare klass. du kan ju även renovera dina befintliga.. fast det är nog mest lönsamt och köpa ett par rejäla nya eller bättre beg. vad gäller mattan så måste du skära ut för kylarna i bandtuneln om du har högre kamhöjd än 28 mm, och inte vill lägga flera tusen extra på en orginal matta . jag satt på en 32mm från Stenmarksmasikin.se , den tog i kylarna. jag löste det så att jag flyttade ner bakre och främre boggie fästerna 15mm, Dvs:borrade 4st nya hål i bandtuneln och flyttade på så vis boggiefästerna närmare fotstegen. nu går det prima och jag slapp att skära sönder mattan. fast om du tittar på en polaris orginalmatta så är det ett(ett på varje sida av mattan) 20mm brett "spår" utskuret/fräst i matttan så den går fri från kylarna.. lycka till
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Tjena!

Dämparna du har är det inget fel på! Be någon som KAN shimsa om dom göra det. Gärna någon som tävlar eller som har erfarenhet av detta. Det finns flera hundra tusen kombinationer som man kan shimsa på. Den du har verkar vara fel. Det borde bli billigare i alla fall. Det är inte säkert att de dämpare du köper är "rätt" inställda från början!


 

Criss

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
38
Jämtland
tackar för svaren!

det lät ju lite jobbigt det där med att man måste flytta boggin eller skära ut... tror jag kommer göra som du gjort.. det blir lite roligt extrajobb ;)
Ska försöka med att få de omshimsade först då kanske.. ha de bra!