Blev lurad på blocket, hjälp!

mats___b

Medlem
13 jan 2009
18
0
1
Solberg
Hade ett missljud i min snopro 440 -05, trodde de va primären, bytte den men samma ljud va kvar.

Fick då för mig att de va ett vevstaks lager eller dylikt, så en begagnad motor körd 1 ½ vinter köptes på blocket. "inga fel med den bara att sätta in!" monterade in nya kolvar i den nya motorn och sen in me den i skotern.

Körde typ en halvtimme då den dog! slut kylarvatten! såg då att den läckte och fick då för mig att jag glömt skruva åt nått slangklammer eller nått.

upp med motorn igen och efter lite sökande så såg vi att de va mellan motorhalvorna. Blocket som va "oskruvat" hade fått smaka på skruvmejsel på två ställen när det skulle delas!!

går det att täta med nått eller måste jag ta de andra blocket? ej särskilt hemma där nere!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Kan ju gå att få tätt med packningspasta om inte så lämna till någon med tig-svets så lägger han i det och slipar till så kommer det knappt synas :) Du har ingen bild på det ?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Enligt mig omöjligt att få det bra med packningsklet.

Om du tänkte behålla och köra med blocket så ska du se till att få det svetsat sedan planat.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Visst plana är alltid det bästa men lämnar du till en som vet vad han gör kan han lätt lägga i svets och sedan bara slipa det plant. Gjorde jag på moppen då en bit från vevhuset hade gått, vart absolut plant och funkar perfekt än idag :)

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Plastic padding:s Orangea packnings klet har jag då använt till allt möjligt, t,e,x en vatten pumpspackning som var trasig på en buss, klet, klet, klart! håller än!! Kan ju tillägga att en buss har högt tryck i vatten systemet, speciellt om man jämför mot en skoter!!

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Var det brutet något mellan topp och cylinder då?
Inte helt ovanligt att tattarmeckaren inte hittar lilla bulten under locken som sitter på topparna och tar därmed fram skruvmejseln för att bända lite. Ojojoj...

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
gör det riktigt....inge kladd med ***** kemisk metall

ploppar det ur så är det typ över för dej

Ta halvorna till yrkesakademin om du inte känner någon som kan svetsa så löser dom det för en påse bullar

mats___b

Medlem
13 jan 2009
18
0
1
Solberg
jo de va min tanke också. om jag tar dom andra halvorna som är fina och den icke rasslande veven, nått man bör tänka på/ göra? förutom att inte gå lös med mejseln. som sagt aldrig skruvat i sånt.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Du har alltså ett extra block liggandes?
Ska fungera hur bra osm helst att flytta över veven ifrån den förutsatt är det inte är en väldig åldersskillnad på motorerna.

mats___b

Medlem
13 jan 2009
18
0
1
Solberg
japp har två kompletta motorer, samma års mod och allt. alltså...dela blocken, skifta vevar, nytt klet (vad?), skruva ihop...eller??

Senast redigerad av en moderator:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Kasta över den fräscha veven, till det fräscha motorblocket.
Ska det vara en packningssats där så bör du nog köra på en sådan, ska det täta utan packningar så rekommenderar jag Loctites flänstätning (blå). Se till att ha ytorna rena och fräscha när du skruvar ihop, och dra med rätt moment så blir det säkerligen bra!

/K

mats___b

Medlem
13 jan 2009
18
0
1
Solberg
Såg en på forumet som renoverade en pro 800 och när han monterade veven så stod det nått om lagerlåsning?? nån som vet?

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
När jag renoverade min motor så vart jag rekommendrad av min återförsäljare att INTE använda Blåsilicon. Då denna är för tjock för att använda mellan Blockhalvorna så är risken att lagren börjar snurra och förstöra blocken.

Jag använde Polaris egna tätningsmedeln då den är tunnare än Blåsilicon. Den är gråfärgad och ganska dyr till priset har jag hört.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Såg en på forumet som renoverade en pro 800 och när han monterade veven så stod det nått om lagerlåsning?? nån som vet?
alltså lagerlåsning är en såndär pinne i lagret som låser lahrat så att den inte börjar snurra, inget med silikon att göra...