Blade-skidor

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag kom just på att min ena skida gick sönder ifjol på min 850 och jag är lite tveksam till Pilot DS3-skidorna då jag tycker de är lynniga så jag funderar på att skaffa Blade-skidor. I första hand beggat då budgeten är sprängd för länge sedan då jag bygger ett stort garage men vips som det är så är ju vintern här och då ska maskinen vara klar.

Men finns det flera sorter av Blade-skidorna? Jag tycker mig läsa lite här och där att "nya" blade-skidan är så bra men vilken är det och när kom den? Har förstått att det finns någon som heter DS som jag antar satt på boondocker-maskinerna. Är det den de menar?

Har ni något annat tips på lämplig skida annars?
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Blade ds 2 är det du ska ha. Har för mig dom är 1.2kg lättare en första blade skidan. Hade blade ds 2 på min förra maskin o jag gillade dom skarpt men tänkte att ja ska ge pilot skidan ett försök då ds 2 kostar 4700kr nya.. dum som ja va sålde jag med dom. Ingen erfarenhet av annat än blade o pilot skidan

Edit fel av mig skidan heter blade ds bara inte "2" https://www.brppac.se/brp-860201297.html
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
OK får leta efter sånna då. Verkar ju ha suttit på en hel del olika lynxar så det måste ju gå få tag på beggat tycker jag.

Pilotskidorna har jag följande erfarenheter av:
Pilot 6.9 (gammal summit-skida) som jag monterade på en nytro för att få den mindre spårkänslig. Det lyckades hyfsat men totalt livsfarlig för den ställde sig gärna rätt upp (vek sig) när man låg ner och myrsurfade = flygtur över styret. Skidan är för mjuk och sen är den ju inte anpassad för nytrospindeln så det blev väl sådär...

Pilot DS2 på Summit 146" (2013). Flyter bra men styr dåligt. Också ganska mjuk.

Pilot DS3 på Summit T3 154". Flyter bra, speciellt med breddarna men precis som 6.9 modellen så viker de sig och man får en flygtur. Jag körde aldrig utan breddarna och det borde funka bättre på T3:an. Styr bra i lössnö, lynniga som faan i skare när man släpper av på gasen och får viktförskjutning framåt.

Pilot DS3 på 850:in blir snäppet värre tycker jag. I lössnö är det inga större problem men i och med chassit är än mer instabilt än XM-chassit så blir den ju nästan jobbigt kvickstyrd. Sen i hårdare före blir de ju på gränsen till livsfarliga. 850:in har jag i princip bara kört utan breddarna och jag tycker de funkar bra så i lössnö. De skär in bra i snön och vill man ha upp dem är det sällan ett problem med ski-doo...de reser ju ganska lätt. Sen är de ju för mjuka, de viker sig framför bakre infäsningen för skidkroken (samma på T3:an och tror det är större problem när man har breddarna på). Myrsurf är inte lika kul med 850:in som med T3:an. Jag blir avkastad lite då och då men det är fler parametrar tror jag som spelar in än skidorna...dämparna har nog en stor del i det hela också. I slutet av förra vintern spände jag upp dämparna nästan till max runt om och då blev den mindre lynnig så man får labba lite i vinter och se om man får fram något vettigt koncept. Det blir lite svårt att få till en skoter för alla fören när man utgår från en ganska extrem lössnömaskin så man får kompromissa bort vissa saker.