Björkliden-Stora Sjöfallet

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Vecka 13 har jag och mina 5 vänner tänkt åka från Björkliden till Stora Sjöfallet via Unna Allakasstugorna-Hukejaurestugan-Sitasjauresstugorna-Ritsem och sen övernatta i Stora Sjöfallet.Nästa dag tillbaks via Nikkaluotka till Björkliden.
Förra året åkte vi ungefär 2 mil söderut från Unna Allaksstuorna och sen vände tillbaks.Då gick vi ut att grilla korv och njuta av solen.Nu är frågan följande.Från Ritsem till Stora Sjöfallet är det mest is.Ungefär 3 mil och leden är inte markerad.
Låter den här turen rimligt och är det farligt att åka på is i fjällområdet mellan Ritsem och Stora Sjöfallet?

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Är det Akkajaure du syftar på är ju den reglerad vilket aldrig är bra för isarna. Kolla med nån local på STF stationen i Ritsem och ta med isdobbarna.

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Jo,det är Akkajaure som jag syftar på.Det är väl bäst att ringa någon i STF stationen i Ritsem ovh fråga dom.Hur mycket kan vatten nivån på sjön gå ner,när man reglerad där?.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Fin tur i bra väder och med maskiner som håller ihop , dock är delar i mer eller mindre högalpin terräng så alternativa vägar kan vara bra och givetvis utrustning för att kunna gräva ned er om det behövs och extra bränsle om det går tungt!

Om det är sämre väder går det enkelt att ta sig från Hukejaure via Kebne till Nikkaloukta och sedan därifrån till Sjöfallet efter leden som passerar Tjounajokk, i så fall kan returresan gå via Årosjokk tillbaks mot Abisko/Björkliden.
OBS: Skoterförbud mellan Singi och Kaitum

Kartunderlaget som behövs är BD 6-BD 10

Akkajaure kan variera kraftigt, alltifrån ca 100 km2 -250 km2 och vattenståndet upp till 30 meter.
Nu sker ju inte det från en vecka till en annan men det är inget större nöje att förflytta sig längs sjön eller egentligen sjöarna på vägen ned mot Sjöfallet då det på många ställen är svårt att ta sig upp från sjön.

Som sagt tidigare i denna tråd, kolla av aktuellt läge med Ritsem 0973-420 30 eller maila ritsem@stfturist.se

Eller också kolla med Inger i Stora Sjöfallet 0973-400 70

Aktuell snöskoterinfo och regleringsområden hittar du hos Länsstyrelsen Norrbotten både på svenska och finska
Allmänt http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/publikationer/2004/Pages/pa-sno---broschyr.aspx
Kartor http://www.lansstyrelsen.se/NORRBOTTEN/SV/DJUR-OCH-NATUR/MOTORTRAFIK-I-NATUREN/TERRANGKORNING-OCHSNOSKOTERTRAFIK/SNOSKOTERTRAFIK/Pages/default.aspx

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Väldigt mycket tackar till alla ni som har svarat på mina frågor.Tidpunkten när vi skall göra den här turen är vecka 13 .Vi kommer har extra bränsle med oss jag har i min Summit 800 "154" 2 st GPS med fjällkartor och Kartmannens skoterkarta.Papperskartorna har jag också med.I Nikkaluotka har jag varit förut men inte i Stora Sjöfallet.
Finns det något mycket specielt på vägen,där man borde stanna?
I Finland har vi inte så här fina möjligheter som ni har att göra såna här fina turer med utmärkt utsikter och vyer mellan fjällerna.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tänk på att isarna inte håller alls. Då menar jag att de är helt jävla livsfarliga. Jag åker inte ut på en endaste tjänna. Storhornavan har just nu 4 cm is. Känns säkert va. Flera fjällsjöar där folk gått igenom redan i år. Jag är helt övertygad om att någon kommer att gå igenom i vår.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är det bra väder så ha inte för bråttom utan passa på och ta in vyerna på vägen, det är mer än en gång man varit tvungen att pausa några timmar i en grop med vindsäck och låta vädret passera men har ni tur finns det mycket att se.

Är det riktigt bra väder så kan man från Ritsem åka över till Vaisaloukta för att få vyer in mot Akka västerifrån samt även Sarek, norrut kan du från en del platser även se Kebnemassivet.

Precis som Arjeplogarn påpekar, ta det försiktigt med isarna detta år även på högfjället och glöm inte att ha koll på var ni kör i de lågläntare delarna då fjällbäckarna porlar och kommer att porla tidigt detta år och i en meter stöp och snöslask är det inge kul att vara heller. Ni kommer säkert att hitta sträckor på 50-100 meter där det är rejält blött under snön.
Med 5 maskiner igång kommer säkert någon att sitta så ha minst 2 maskiner utrustade med bärgningsstroppar på 20-40 meter.

Är man förberedd finns inga problem bara lösningar:blink1:

Attachments

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Det äl väl bäst att åka så nära stranden,som möjligt,mellan Ritsem och Stora Sjöfallet eller om isen är farligt ta den andra leden från Nikkaluokta söderut mot Stora Sjöfallet och sen när man har kommit fram till Stora Sjöfallet kolla isen och sen på hemfärden ta den andra vägen tillbaks mot Björkliden.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Klokt val som dessutom är mer säkert om det är lite sämre väder, speciellt senare delen av eftermiddagen och kvällen.
Sedan finns ju bara möjligheter, kanonväder med bra sikt funkar den andra vägen utmärkt, är det sämre väder så är det bara att bakspåra till Nikka, dessutom finns ju övernattningsmöjligheter med mat på vägen både i Kebne och Nikkaloukta om det är riktigt dåligt och medelhastigheten låg