Biltema 2-taktsolja

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
43
Sundsvall
Hej !
Det har varit uppe nån gång under några år, men jag hittar ingen färsk tråd. Hur är oljan idag ? Nån som kör på den ?
Får säga att det är riktigt smidigt att svänga in och rycka en där då dom ligger lägligt till. Kalix hade gjort något test och fungerade bra vid kallgrader.
Skotern i fråga som den ska användas till är en rapplig Pro Rmk 800 -13.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag skulle inte köra den mest pga att den är så dyr och man vet inte vad de är för olja. Jag köper min olja på våren sommaren då firmor säljer ut olja. Som ex så köpte jag 20l Maxima hos sledstore för under 50krl. Fördelen med märkesolja är att du vet vad du får, Biltema byter levrantör lite då o då och de köper in billigaste oljan som finns på marknaden. Men om du nu vill åka den oljan så måste du ha koll på oljeförbrukningen eller de gäller vilken än olja du kör. Justera in oljeförbrukningen tills den drar ca 2 % för de är viktigaste av allt. Ex som på många Polarisar så brukar de dra allt från 1,3-1,5% när man kollar dem.De är inte många som justerar in sina pumpar till 2%.I våras köpte jag 3 st polarisar en pro rmk 13 och den drog bara 1,3% och en Assault 14 drog 1,5% och den senaste 15 pro rmk 1,5%. För att få upp dem till 2% krävdes 4 varv mer inskruvad justerskruv och på de andra 2-3 varv.
'Man kommer åt skruven utan att ta bort något alls på runt motorn de är bara en låsmutter hylsa 8mm och lång förlängare. Själva skruven är de spår för vanlig spår skruvmejsel.
 

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
43
Sundsvall
Tack för svar !
Är det Tundra Maxima du köper ? just nu kostar den 80:- L och Biltemas 67:- litern, så biltema är lite billigare. Men är den Tundran bra så kan jag beställa den istället. Jag har lite tid på mig än. Sen brukar jag alltid hälla i nån kopp direkt i tanken också. Men ja ska kolla på pumpen. Finns det några ändlägen på pumpskruven så man vet vad man utgår från och att man landar på ca 2%. Vilket håll ska den skruvas åt ? Innåt eller utåt ?
Edit: Såg även att dom hade sin egna
2-taktsolja Helsyntetisk A9 Snowmobile för 49:- L. Kan man köra på den kanske ? Den är ju ändå helsyntetisk medan Maxima kör Del ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja de är maxima Thundra thundra men jag vet inte hur bra den är i sota ner avgasventiler mm. Men tidigare Maxima sotade och rök ovanligt lite ivf och motorerna höll bra så jag tror på den. Att de är delsyntet gör inget de är snarare bättre med mineralolja i rosthänseende som är viktigt när de står stilla. A9 oljan har jag inte en aning om m,an törs köra.
De finns inget utgångsläge ´på skruven för att få 2% du kollar först hur mycket den drar på typ 20l bensin. Och om den drar 1,5% så skulle jag rek att skruva in den 2-3 varv och ligger den på 1,3% dra in 4 varv. Om den drar 2,5% är de bara fördel . OBS när du låser justerskruven mutter igen så dra inte åt hårt hårt för bygeln den sitter i är för klen för att dra åt som man vill. Dra tills skruvhållaren börjar ge med sig och lås muttern med silicon utvändigt. Ha inte på loctite på skruven för då vrider du sönder hållaren om du måste lös med den ingen och de blir svårt att justera skruven igen.
Jag kör också med 0,5% i tanken de blir två dl på full tank. De är mest för att smörja ställen i motorn som inte olja kommer åt eller rättare sagt oljan hinner inte sprida ut sig i alla skrymslen i motorn de blir alltid något ställe som får mer eller mindre ren soppa, men de gäller alla separatsmorda motorer.

Här har du en video men där plockar man bort en massa saker som du inte behöver göra. De duger med en ficklampa långa förlängare och lång skruvmejsel. De kan va fördel att gasa lite när du ska skruva på låsmutter eller skruven för då hamnar den i en rakare vinkel så man får på hylsan bättre.
 
Reactions: Sony

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
43
Sundsvall
Grymt mycket tack ! :)
Blir att köpa Maxima då och även pillra på oljepumpen. Men den sitter alltså där upp vid spjällhuset. Har alltid trott man måste ner vid pumpen och den sitter ju jävligt bängligt till. Jag ska ta mig an detta ikväll :D
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Hur har du kommit fram till att den ska dra 2% olja är det på grund av att det alltid varit så eller är det nått som Polaris rekommenderar ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hur har du kommit fram till att den ska dra 2% olja är det på grund av att det alltid varit så eller är det nått som Polaris rekommenderar ?
Alla tvåtaktare oavsett märke bör ha minst 2% i genomsnitt annars förkortar man livslängden markant på hela motorn. Polaris vill inte gå ut med att man ska ställa upp pumpen för de vill ju klara avgaskraven. Många återförsäljare ställer upp pumpen direkt ur lådan eller vid första service och de maskinerna håller bra, de kan va polaris rek fast inte på papper?.Jämför man oljeförbrukningen med BRP e-tek så får dem allt från 3-6% och nyare Polaris med elpump drar ca 2,5%. Arctic cat drar bet mer från fabrik än Polaris också. Jag ställer alla maskiner till minst 2% och sopar även i 0,5% i tanken, då håller de bra helt enkelt.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Hur vet man om den är omställd då?
Eller går det att nolla den och isåfall hur mycket ska man då skruva in den?

//Enslow
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Alla tvåtaktare oavsett märke bör ha minst 2% i genomsnitt annars förkortar man livslängden markant på hela motorn. Polaris vill inte gå ut med att man ska ställa upp pumpen för de vill ju klara avgaskraven. Många återförsäljare ställer upp pumpen direkt ur lådan eller vid första service och de maskinerna håller bra, de kan va polaris rek fast inte på papper?.Jämför man oljeförbrukningen med BRP e-tek så får dem allt från 3-6% och nyare Polaris med elpump drar ca 2,5%. Arctic cat drar bet mer från fabrik än Polaris också. Jag ställer alla maskiner till minst 2% och sopar även i 0,5% i tanken, då håller de bra helt enkelt.
2% har varit praxis sen urminnes tider på i stort sett alla 2T jag tycker oljorna borde ha blivit bättre genom åren så man borde kunna köra på mindre % olja i alla fall på äldre maskiner som fortfarande drar mycket bensin men på nyare motorer så har ju förstås bensin förbrukningen gått ner till hälften så kanske oljeförbrukningen minskat per körd timme. En av anledningarna till att E-tec har hög % olja beror ju på att dom drar mindre bensin än tex Polaris men om dom drar 6% låter det högt vet då i alla fall ingen som drar så mycket min E-tec drar runt 2% men beror säkert på hur man kör.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hur vet man om den är omställd då?
Eller går det att nolla den och isåfall hur mycket ska man då skruva in den?

//Enslow
De vet du inte.
jag vet inte av någon grundinställning. Man måste räkna ut hur mycket olja den drar i förhållande till bränslet först och sedan skruvar man in högervarv om den nu ligger under 2%. 2 högervarv kan ge ca 0,3dl mer ex från 1,7-2%. Men obs som jag skrev tidigare dra inte åt låsmuttern hårdare än tills fäsrtet för skruven börjar ge med sig för de är extremt klent. Lägg på silicon på sidan av muttern som låsning istället för att dra sönder fästet.

Ang e-tek och oljeförbrukning så drar de mycket vid pumpgasning, ex om man drar full gas och släpper gasen helt så ligger el-oljepumpen på max ett tag även med släppt gas. Just pumpgasning ger enorm förbrukning. Jag antar du kör jämn gas på leds för att få ner den i 2% för de va de lägsta jag hört.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jo blir en hel del av milen som transport på led och säkert med jämn gas och även när jag åker fritt är det nog sällan gasen ligger i botten den går till räckligt för mig ändå. Har inte stenkoll på oljeförbrukningen så kan säkert ligga på 2,5 % också men den ligger i alla fall inte runt 6%. Är inte det 800 e-tec som drar mycket olja vid pumpgasning eller funkar även 850 E-tec likadant ?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jag skulle nog tro att alla som har elpump gör så. Har har haft tre 800 etec och två 850 etec och jämför nu mot polaris 850 och den tar inte mindre olja än nån etec med mig bakom styret iallafall. Men äldre polaris med mekanisk pump tar som Boost säger alldeles för lite olja.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jag har bara kollat en gång för skojs skull och då hade den tagit över 6% med en bränsleförbrukning på 7.2L/mil. Men det är få dagar det går så mycket bränsle och olja. Normal körning tar dom inte mer än nån annan och som sagt Polaris 850 verkar dra i sig ungefär samma mängder.
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Hur vet man om den är omställd då?
Eller går det att nolla den och isåfall hur mycket ska man då skruva in den?

//Enslow
29294Fabriksinställning är när v-formade urtaget i armen på oljepumpen är mitt för det inringade strecket. Strecket ska alltså pricka botten på V:et. Notera att bilden ovan är tagen på en lös motor där armen till oljepumpen är helt ur läge.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Får nog korrigera att min skoter tar 2% olja körde drygt 30 mil led i helgen och då låg oljeförbrukningen runt 4% och bensin förbrukningen på 1.3 milen verkar som bensinförbrukningen sjönk men samma mängd olja som tidigare och då blir det mera % olja. Åkte exakt samma sträcka som en xterrain 600r och jag min Boondocker 3900 DS 850 och dom drog i stort sett lika mycket bensin men min tog nog dubbelt med olja.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Får nog korrigera att min skoter tar 2% olja körde drygt 30 mil led i helgen och då låg oljeförbrukningen runt 4% och bensin förbrukningen på 1.3 milen verkar som bensinförbrukningen sjönk men samma mängd olja som tidigare och då blir det mera % olja. Åkte exakt samma sträcka som en xterrain 600r och jag min Boondocker 3900 DS 850 och dom drog i stort sett lika mycket bensin men min tog nog dubbelt med olja.
Oj de är extremt mycket på led. Ex om jag kör ovanligt lugnt på led med min Polaris 800 2015 som har mekanisk pump så drar den 2% nu efter kraftigt uppjusterad pump (org 1,5%) Den drar inge mer om jag tokkör ,,ja ev lite mer max 2,2%.
Rotax måste ha kompenserat med mer olja pga den låga bränsleförbrukningen och ställen i motorn som inte ens får bensin (torr punkter).
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Oj de är extremt mycket på led. Ex om jag kör ovanligt lugnt på led med min Polaris 800 2015 som har mekanisk pump så drar den 2% nu efter kraftigt uppjusterad pump (org 1,5%) Den drar inge mer om jag tokkör ,,ja ev lite mer max 2,2%.
Rotax måste ha kompenserat med mer olja pga den låga bränsleförbrukningen och ställen i motorn som inte ens får bensin (torr punkter).
Polaris har ”torrt” vevhus på Cfi2 800, vändspolar ingen bensin i vevhuset. Hur den äldre med 4spridare är konfigurerad har jag ingen koll på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Polaris har ”torrt” vevhus på Cfi2 800, vändspolar ingen bensin i vevhuset. Hur den äldre med 4spridare är konfigurerad har jag ingen koll på.
Hur ser oljetrycksmörjningen ut på cfi 800 motorn. Är även de inre ramlagren trycksmorda och finns de fler oljemunstycken längre upp i cylindrar?