Big Bore Serie III 827cc

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Spånar vidare om vad som kan tänkas behövas till motorn som skall byggas.

Som det ser ut så blir det följande:
RK Tek 827 big bore (har redan drop in) så då behöver jag bara förbränningsrummen.
Eftersom jag skickar dit mina cylindrar så får han även porta dom.
Modifiering av rave portar ingår.
När cylindrarna är klara så skall även vevhuster portas.
Crank Shop "helsystem" (enkelpipa) funderar på att byta till en Tikka PPC slutburk.
Summit XR-S luftburk.
V-Force 3 reeds.
Original tändbox (eftersom det är en powertek borde det fungera)

Någon som provat använda sig av tändkil till dessa motorer (rotax 800)?
skall man prova med 1,25 eller 2,5 graders?

Tips på någon som är duktig på att porta vevhus, har funderat på SMP eller M-Performance.

Någon som har mera tips eller ideer?

Är ute efter en hållbar motor med bra register och effekt.

Skall inte stressa med denna motor utan siktar på att ha den klar till nästa vinter.
 
Last edited:

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Någon måste väll sitta inne med nått tips eller ide...

Skall prova lite olika saker när den är bänkad och klar.
Med original pipa & slutburk (ev med crank shop twin pipes).
Med/ utan modifierad tempmätare.
Med/ utan och med chimsad knacksensor.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Ännu en gång verkar det spåra.....

Efter att ha följt Rev 800 Turbo tråden så blir jag mer och mer sugen på 830cc och turbo.
Behöver fortfarande tips på vem som kan hjälpa med att porta vevhuset samt att balansera veven.
Om det nu blir turbo så behöver jag även hjälp med att fixa förbränningsrum som är anpassade för turbo och RK Tek toppen, behöver kompsänka rejält.

Cylindrarna kommer att skickat till RK Tek till veckan där dom skall borras och portas.