Bestyckning

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Är det någon som har bestyckat ner en
VT700-99?
Jag tycker den går lite orent på lägre varv.
Handlarn säger att man inte skall ändra något?
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Hm

Det verkar som att det är väldigt vanligt att Yamaha bluddrar på låga varv, oberoende av vilken motor det är...har själv en 500 och en granne sitter på en 600, dom bluddrar fint vid 5000rpm.
Enligt handlaren ska dom göra det men jag vet int ja...ska nog gå å få till med lågfartmunstycket och bränsleskruven tror jag, håller på att experimentera lite själv med detta nu.
Hur mycket soppa drar din skoter?
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
bränsleförbrukning

Den drar 2,4-2,5 liter per mil.
Funderar på att sänka nålen ett snäpp.
Vet du om man får upp nålen utan att
synkningen ändras?
Det såg trångt ut under locket,mycket skruvar.
Jag har bara skruvat med vm-förgasare där är
det ju lättare.
 

MatteF1

Rookie sledder
1 jan 2000
10
0
0
Notera

Notera att man på yamahas enkelpip 700:a har bytt till nytt tändsystem i år just för att motverka den bluddriga gången på låga varv.

 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Jo...

Om du öppnar locket på ovansidan så ser du 2 insexskruvar där.
För att ändra nålens läge måste du skruva bort dessa, ta bort "klumpen" som hänger på gasarmen(som skruvarna sitter i).
Sen kan du ta upp nålen, men se upp.
Det är två plastbrickor under clipset på nålen som mer än gärna kladdar fast på trotteln...
Flytta EN av dessa till ovansidan och se till att den andra ligger kvar under...sen e de bara å pilla tillbaks grejerna å provgasa!
Men kom ihåg att kolla stiften så den inte går för magert på mellanregistret.
Synkingen påverkas inte av att ändra nålens läge...
Drar den alltid så "lite"?
Min 500:a drar oftast över 2,5 liter

 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Gör så här i stället

För att få yamahas trecylmotor (alltså inte SRX motorn) att sluta bluddra och få ett rappt gassvar räcker det inte att flytta ned nålen ett steg. Radikalare metoder måste till !!
Det som beskrivs nedan skall bara göras om man har förmåga att bedöma färg på stift och någorlunda känsla för motorer. Om inte LÅT BLI!.

Jag har själv gjort denna modifiering på min SX 700 -97:a och är jättenöjd. Den varvar som svinet med ett sanslöst gassvar oavsett varvtal.
Inget blödder oavsett höjd över havet.

MEN ! är du det minsta osäker, LÅT BLI. Alla vet ju att en tvåtaktare alltid går som bäst sekunderna innan den skär eller en kolv smälter.

1. Flytta tillbaka nålarna till originalläget med plastbrickorna (2st) på rätta stället under nålbrickan.
Detta säkerställer att motorn får tillräckligt med bränsle vid höga varvtal.

2. Köp lågfartsmunstycken med 40:s storlek och byt ut 45:eek:rna som sitter i som original.
Detta gör att motorn slutar blöddra på lågvarv.

3. Plocka bort toppen och tag försiktigt bort packningen. Borra bort mässingsniten som håller i hop packningen. Tag bort 1 packning (sitter 3 på varje cylinder) och montera tillbaka de två återstående på rätt cylinder åt rätt håll. Blanda ej ihop packningarna och håll reda på uppåt och nedåt.


Provkör försiktigt och håll NOGA koll på stiften!!

Avsäger mig allt ansvar för eventuella skador som skulle kunna uppstå.

Jag har provat denna uppsättning vid havsnivå och 1500 m höjd utan problem. Känner även andra som genomfört ändringen utan problem.

Lycka till !!
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Hm....

Jag har iof. en 500 men jag har gjort detta plus flyttat ena plastbrickan på nålen men den börjar bluddra såfort det blir varmare än 10 minus....
vid plus får jag flytta den andra brickan också för att jag överhuvudtaget ska kunna köra!
Ska nog gå ner ett steg till på lågfarten å köra med ena brickan på nålen...sen har jag funderat på om det går att ta bort en till packning?
Det är ganska lågt komp om man jämfört med andra tillverkare och kolven kommer knappast att ta i.
Hur har du bränsleskruven ställd då?
Jag kör med 1 och 1/4 dels varv ute.
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Vilka munstycken?

Vilka munstycken sitter det i 700:an original?
På 500:an är det #45 på lågfarten och #151,3 på huvudmunstycket....e bara lite nyfiken

 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Svar från Daniel till Mathias

Det sitter 45: på lågfartssidan på 700:an i original.
På högfarten vet jag ej vad det är för munstycken men det går inte att jämföra en 700:a med en 500:a.
Min 700:a går klockrent oavsett temp o höjd över havet med de modifieringar jag redogjort för här ovan.

Är det Flatslide på din 500:a ??
Jag förstår inte vad du menar med att flytta plastbrickor. På flatslide gasarna på min 700:a kan man endera ta bort plastbrickan(brickorna) eller ha dom kvar. Däremot går stålclipset att flytta upp o ned.

Det som inte framgår av min insändare ovan är att jag egentligen tagit bort 2 toppackningar.
Den rekommendation jag fick när jag gjorde modifieringen var att ta bort 1 packning men, mycket vill ha mer.............

Ta det lungt med din 500:a och kolla med någon som kan hjälpa dig med bestyckningen och köra den i bromsbänk så du inte bränner någon kolv.

MVH: Daniel

 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Jo...

Det är flatslides på den.
Det där med plastbrickorna så menar jag att ta bort dom men jag flyttar dom till ovansidan av clipset för att inte drula bort dom...kostar tydligen över 20 spänn styck!

Sen undrar jag om packningen...är några kylkanaler "strypta" på 700an?
På 500n är det 2 lika packningar som sitter utanpå en annan som tre kanaler i mitten är "strypta" på...

Sen tänkte jag bara att det är skumt att dom har samma munstycken på två så olika maskiner....