Bestyckning XC 500 SP -00

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Bestyckningstabell för stdmaskin:

Följande gäller för Main Jet upp till 900 moh:

Under -29: 450
-29 till -12: 420
-12 till 5: 390
Över 5: 370

Nålen i läge 3 för alla temperaturer. Pilot Jet är 40 och bränsleskruvarna ska vara utskruvade 1,5 varv.

Det är Polaris officiella tabell. Som vanligt gäller att man kan minska ett eller ett par steg om man vill chansa för att kanske tjäna ett par hk. Jag gör det personligen aldrig, hellre spar jag mina pengar till soppa än till nya kolvar...

När det är riktigt varmt kan man sänka nålen ett steg (=höja clipset) för att få ett renare mellanregister. Man kan även labba lite med bränsleskruvarna. Skruva in = magra av tomgångsregistret.
 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
Ville

...bara veta eftersom jag tycker min går så fett...
Men mycken tack,nu ska jag kolla o se hur stora min är som sitter i!!

Men bränsleskruvar?Menar du inte luftskruven?
 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Nej, det är...

en bränsleskruv, till skillnad från gamla VM förgasare. Fungerar alltså precis tvärtom. Skruva in skruven = magrare tomgång. Påverkar lite även högre upp i lågfartsregistret. Lätt att labba mde eftersom man normalt inte riskerar bränd kolv.
 

evo

Medlem
10 feb 2005
38
0
1
Tomas skrev:
Följande gäller för Main Jet upp till 900 moh:

Under -29: 450
-29 till -12: 420
-12 till 5: 390
Över 5: 370

Nålen i läge 3 för alla temperaturer. Pilot Jet är 40 och bränsleskruvarna ska vara utskruvade 1,5 varv.

Det är Polaris officiella tabell. Som vanligt gäller att man kan minska ett eller ett par steg om man vill chansa för att kanske tjäna ett par hk. Jag gör det personligen aldrig, hellre spar jag mina pengar till soppa än till nya kolvar...

När det är riktigt varmt kan man sänka nålen ett steg (=höja clipset) för att få ett renare mellanregister. Man kan även labba lite med bränsleskruvarna. Skruva in = magra av tomgångsregistret.
Har en edge 600 -01. gäller dessa rekommendationer även denna maskin?