Beskrivning tack......Vad är skillnaden på H.O , SDI...? vad ska man ha?

niila

Ny medlem
1 dec 2010
2
0
1
Hej hopp!

Har själv en summit 550, men tanken är väl nu att byta till en summit 600 / renegade... av någe slag, det ska iaf vara en lång maskin.....

.:hmmmm2:..men då undrar jag om någon vänlig och pedagogisk person kan förklara för mig:

1. skillnaden på en t,ex summit H.O vs SDI..?

2. finns det någon större risk för skruvning halva vintern om man väljer en H.O ist för en SDI ..eller tvärt om?

3. vad bör man tänka på vid köp av vätskekyld skoter..?.

..är trots allt van att puttra runt på min fläktkylda fara som bara går å går utan problem, så det kan säkert vara mkkt man int tänker på!

är väldigt tacksam för svar!! från en tjej som vill få koll på läget.....:hmmmm:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
H.O - High Output - Förgasarmotor med stora blocket - Kan jämföras med 500SS som också den har 600 kubikcentimeter men mindre block och därmed mindre effekt.
SDI - Semi Direct Injection, En insprutarmotor - Lovas ge mindre bränsleförbrukning och så vitt jag vet delar den med sig mindre effekt än H.O.

Huruvida en skoter går sönder beror inte på vilken av dessa motorer som sitter i, det är individuellt - Men har ofta ett samband med tidigare ägare, hur den skötts och hur skicket är.
Men man kan väl säga att du löper större risk för elfel på en SDI - Då det finns mycket mer av just den varan i en SDI.
Likväl som att H.O. kanske skär enklare om någon har bestyckat förgasarna lite tokigt?

Det betyder INTE att något av detta kommer att hända, men det kan?

Om du åker och tittar på en skoter som är vätskekyld så kan du titta extra noga så att det inte sitter en stor mängd kåpor och en fläkt runt motorn
- Förövrigt är det samma checklista som på vilken snöskoter som helst, Sprickor, slitage, hempul, styrstål, slides, etc.

Den här länken kan hjälpa dig med många frågor

Personligen föredrar jag motorer med förgasare..

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Beror väl lite på hur mycke pengar du tänkt ut med, ska du ha nyare än en renegade-04/summit -05 får du sdi vare du vill eller inte. SDI heter 600 H.O SDI så skillnaden är väl mest att det är insprutning.

Har själv haft en Renegade -06 sdi hade lite ågren också innan jag handlade för ev el problem. Nu hade jag kanske tur o fick tag i en som var väl skött eller nå men hade inga problem alls med den! gjorde vanligt underhåll på den, förutom de bytte jag stift kanske 2gg på 350mil. man slipper tjafs med choke, ner surad motor o allm varierande tomgång. enda el problem jag hade var att reläet för belysningen frös (-25) nångång så inga lampor funkade det löste sig ganska fort när motorn blev varm. Den hade gått 950mil när jag sålde den, utan motor renoveringar var väl dax men.