Behöver tips och råd om motor (500ss)

Root

Medlem
18 feb 2011
10
0
1
Hej!
Behöver lite råd från nån med erfarenhet.
Har en 500ss 04a som jag ägt sen ny. Ca 1000 mil. Kolvar bytt och omfettad vev vid 600 mil.

Förra säsongen upplevde jag att vatten försvann. Inga läckage vad jag kunde se. Tänkte att den kanske tryckte ur sig lite vatten undan för undan genom kylarlocket då den gick varm ibland när jag drog kälke på hårt underlag.

Efter sommaruppehållet så ville den inte gå på bägge först. Upplevde ena stiftet som lite gråaktigt.
Den gick dock fint efter stift byte men rykte ganska mycket.
Anade oråd och gjorde komptest. Ca 7 och 8 kilo visade det. Plockade isär motorn efter det.

I en av cylindrarna var kolven rejält repig och vevstaken krokig. En gråaktig sörja på det mesta i vevhuset. Som en blandning mellan bensin, olja och vatten.

Kan det under sommaren läckt ner vatten i ena cylindern pga nån dålig oring? Eller bensin pga flödande förgasare?
När jag startade sen så spolade det upp ovanför kolven och orsakade krokig vevstake som följd?

Såg inget uppenbart fel på packningar eller oringar.

Vad skulle ni med erfarenhet ha gjort nu? Med tanke på mil så vill jag byta lager och tätningar på veven när ändå staken måste bytas. Byter man bägge stakar?
Vart köper ni delar? Duger Sno X på Skoterdelen tex?
Tanken är att ha kvar skotern som andraskoter och senare till grabben.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Troligast är de som du tror de har runnit ner vatten som vid start for upp o knäckte staken. Innan du best något ta lös veven och kolla hur många ramlager som är väck. De finns risk att de är svindyra så den blir för dyr att repa. Sök även beg vevaxel. Jag vet inte hur bra piratstakarna är. Köp även renoveringssats till vattenpumpen för den kan ha läckt in vatten i motorn också.
 

Root

Medlem
18 feb 2011
10
0
1
Troligast är de som du tror de har runnit ner vatten som vid start for upp o knäckte staken. Innan du best något ta lös veven och kolla hur många ramlager som är väck. De finns risk att de är svindyra så den blir för dyr att repa. Sök även beg vevaxel. Jag vet inte hur bra piratstakarna är. Köp även renoveringssats till vattenpumpen för den kan ha läckt in vatten i motorn också.
Veven har jag tagit bort och inget av lagren är det nån katastrof med. Men som jag skrev så, med tanke på milen så hade det vart skönt att få dom bytta också. Lager finns på tex Rinab för inte alltför dyra pengar. Frågan är hur dom är i kvalité. Det verkar vara en låspinne på alla lager för att förhindra att dom snurrar i vebhalvorna vid ev skärning. Annars är det nog inget särskilt med dom.
Ska kolla vad det finns för repsatser till vattenpumpen 👍🏻