Behöver ny hjälp med köp av skoter!

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Läs andra inlägget istället..:)


Måste nog tänka om lite efter helgen som gick..
Vi var och körde lite ospårat i skogen (slingrade oss lite bland träden:))
och jag körde fast direkt jag stannade eller när det började luta uppåt:(
när vi istället kom ut på myrarna så var det bara köra i spåret från skotern före annars gick det ca 40 km/h. Så jag tror jag ska satsa på någon lite längre maskin (mellan lång/hybrid). Vill ha en smidig skoter i skogen och en rolig skoter i mindre backar och ute på myrarna. Det är ju inget minus att den är ekonomisk heller (får kosta drygt 40k)
Har kollat lite på m6/m7(kanske inte så ekonomisk i bränsle kostnad eller) 141" men är det alla i m:serien som är 100% lössnö maskiner eller funkar den "kortare" efter leden bättre?
Kom med tips på en maskin som skulle funka för mig..
 
Last edited:

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Var lite trött (eller liknande:boring:) när jag skrev sist
så det blev lite grötigt:rolleyes:.
Men det jag ville få fram var hjälp att hitta en skoter som,
Är smidig i skogen och lättkörd, det blir körning i lite djupare snö och lite led kanske 40% led, så en bra blandning av lössnö/led egenskaper, Får gärna vara ekonomisk (dra lite bränsle,försäkring m.m.).
Blir nog 550/600/700 (500ss kanske?)inte nå mer eller mindre kubik.
Den får kosta drygt 40 000 kr..
Kom gärna med tips på en bra skoter åt mig.
 
Last edited:

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
om du ska köra mycket puder så rekommenderar jag någon längre och högra kammar, så kanske m5 om du inte ska ha så mycket motor.
eller en summit 600-800 med det äldre chassiet .
 

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Jag tror inte jag vill ha så lång skoter, eftersom att det blir ju att köra led ibland iallafall. någon skoter liknande renegade då?
 

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Hehe! satt faktiskt just och kollade på just crossfiren, vet du hur den är efter led eller i lössnö, sen är den dyr att äga? tänkte för dom ligger ju lite över budgeten, hur stor skillnad är det på cf5:an/6:an? Hur är körställningen om man testar mellan typ en renegade och en crossfire?
 
B

Biosteel

Hehe! satt faktiskt just och kollade på just crossfiren, vet du hur den är efter led eller i lössnö, sen är den dyr att äga? tänkte för dom ligger ju lite över budgeten, hur stor skillnad är det på cf5:an/6:an? Hur är körställningen om man testar mellan typ en renegade och en crossfire?
skillnaden på cf 5 och 6 är som natt och dag. sexan och sjuan är mer lik varandra. :hmmmm2:
 

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Är det någon som äger en crossfire 5-700? som kan berätta lite hur dom är att äga! Skulle vara kul och veta om någon har provat m5:an och cf6:an och hur man upplever skillnaden mellan dom två!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
M-serien är ju ingen vidare skoter efter led men Crossfiren är mycket bättre på led och en hejjar i pudret.

Har bara kört Cf 7 och 8 och där var det ganska stor skillnad. Körställningen är inte lika stå upp som på Renegaden men den är helt okej.
 

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Är det ingen som har en crossfire 5:a/6:a som kan säga lite hur de är att äga?
blir nog inte större än 600 för då sticker dom iväg så djävulst i pris :(
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag har en CF8 och min sambo en CF5. Jag tycker 500an är en trevlig maskin att köra, otroligt lättkörd man har total kontroll över den, dämparna är dock oljedämpare men dom fungerar bra i varje fall så länge dom är hyfsat nya.
Däremot tycker jag den drar en del bränsle runt 2.5 l/mil, den vill bluddra till ibland om den står på tomgången ett tag, min cf8a drar mindre vid samma körning.
Annars så är det en trevlig maskin, inte mycket effekt runt 85hk men den är ändå kul att köra och går mycket bra i lössnö, man kan burka och busa hur som helst för den är så lättkörd.
Min cf8 får man brottas betydligt mer med, jag har inte testat en cf6 men gissar att det borde vara en väldigt bra maskin med mer motor än 500an fast inte riktigt lika krävande som cf8an.
 

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Jag har en CF8 och min sambo en CF5. Jag tycker 500an är en trevlig maskin att köra, otroligt lättkörd man har total kontroll över den, dämparna är dock oljedämpare men dom fungerar bra i varje fall så länge dom är hyfsat nya.
Däremot tycker jag den drar en del bränsle runt 2.5 l/mil, den vill bluddra till ibland om den står på tomgången ett tag, min cf8a drar mindre vid samma körning.
Annars så är det en trevlig maskin, inte mycket effekt runt 85hk men den är ändå kul att köra och går mycket bra i lössnö, man kan burka och busa hur som helst för den är så lättkörd.
Min cf8 får man brottas betydligt mer med, jag har inte testat en cf6 men gissar att det borde vara en väldigt bra maskin med mer motor än 500an fast inte riktigt lika krävande som cf8an.
Tack! bra information..

Men nu när det nästan bara går utförs med vintern så kanske det är värt att vara utan skoter resten av vintern, och satsa på en maskin efter sommarn eller vad tycker ni?