Bd 600 etec blöddrar.

Slaggovich

Prospect sledder
11 jan 2018
9
0
1
Tjejen har en bd 600 etec -16 som blöddrar från start. När varmkörnings programet är klart så blöddrar den i typ 100 meter sen så släpper den och går som vanligt igen. Har haft in den på verkstaden dom har kollat avgasportar, bränsletryck och bytt tändstift. Inget blev bättre. Är det någon som har haft liknande problem. Den har ju bara gått ca 150 mil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Efter den blöddrat klart efter 100m går den bra sedan i hela registret så länge motorn är varm typ en hel dag med kortare stopp?
Vet du om den dummar sig på bara en cylinder? Kolla tändstiften just innan den blöddrat klart då ser du vilken cylinder som har blötast stift. Ett ännu enklare sätt att testa är att känna på grenrören att dem är lika varma.Du kan dra iväg en snorloska på dem strax innan den blöddrat klart typ efter 90m för då ska de fräsa på bägge grenrören innan pipan börjar.Just vid uppstart med kall motor kan man känna med fingrarna på grenröret och redan då kan man känna om något rör går kallare. Blomspruta funkar bättre än snorloska men ir termometer funkar såklart bäst.
 
Last edited:

Slaggovich

Prospect sledder
11 jan 2018
9
0
1
Jo när den har släppt från blöddret så går den bra i hela registret , och även om den står ett gäng timmar och kör igen så märks de inget. Inget stort problem men de e väldigt irriterande,. Fick som svar av verkstaden att 600 gör så. Har det varit garanti så har dom fått tagit tebax den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kan de va varmkörningsmapp som medvetet hindrar gasglada indevider från att slå full mutter med kall motor? Jag har dålig koll på vilka maskiner som har denna varmkörningsmapp och jag vet inte hur de beter sig när den är aktiverad men de lär någon ha svar på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok ,,de vore bra att lista ut om bägge cylindrarna går lika bluddrande eller om de bara är en som dummar sig. Om en cylinder blöddrar så skulle jag bytt spridare på den sidan. De är ett halvlångt skott men spridarens magnetventil kan gå trögt när den är kall så den kärvar och ger dålig sprutbild. Blöddrar bägge cylindrarna är de inte spridarna för bägge kan inte va väck på samma sätt.
 

Slaggovich

Prospect sledder
11 jan 2018
9
0
1
Nu har jag hämtat hem skotern och kollat lite. Verkar som att grenröret blir lika varm på bägge cylindrarna. Såg att höljet till ecun gilip lite mot det där genomskinliga silicon eller vad de är. Det är lite långsökt att de skulle göra problemet. Eller?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Prova blanda i typ 1% olja i tanken. Det har på flertalet etec löst konstiga problem pga spridare som kärvar. Inte osannolikt på eran maskin som har låga mil sett till årsmodell.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Kan vara en dålig stator spole, dom kan börja tjorva när motorn är varm och kortsluta till jord, motorn blöddrar och går dåligt. Jag har också en 2016 800 etec, 800 mil, pinne 1 mot jord dålig när motorn är genomvarm.

Edit missa att din skoter bara hade rullar 150 mil.
 
Last edited:

Slaggovich

Prospect sledder
11 jan 2018
9
0
1
Fick ett svar av oktan. Dom pratat med brp. Det är en bugg i mappen som blev när dom gjorde om den, och de ska vara så. Lynx tycker inte att de är ett problem och tänker inte göra något åt de. Dom sa att de är bättre att den blöddrar från börja än att gå snålt och vara på gränsen . De svaret fick jag.