Batteri som inte laddar

berka12

Prospect sledder
12 feb 2018
5
0
1
Hej
Jag har en ski-doo freeride 2012, har haft skotern i ca 2år. Förra säsongen så startade inte skotern på elstarten när det var kallt ute utan bara när det var plusgrader tillslut så startade den inte alls via elstarten, misstänkte då att batteriet var dåligt. Till denna säsong skaffade jag ett nytt batteri, efter bara en vecka var batteriet tomt. Efter att ha laddat upp batteriet så går det att starta skotern via elstart. Nu har det hänt samma sak igen, misstänker att skotern inte laddar batteriet när jag kör. Går det att mäta för att se om så är fallet?
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Mät spänningen på batteriet när skotern är avstängd samt igång. Avstängd ska du ha typ 12,5-13V och med motorn igång helst omkring 14V :) ökar inte spänningen när du startar så laddar det ikke
 

berka12

Prospect sledder
12 feb 2018
5
0
1
Mätte spänningen på batteriet, avängd var spänningen på 13,2v då var batteriet precis fulladdat.
Statade skotern och mätte igen då var spänningen på 12,5v.
Antar då att skotern inte laddar batteriet, vad kan vara orsaka detta?
 

berka12

Prospect sledder
12 feb 2018
5
0
1
Varvade skotern men det blev ingen skillnad på spänningen, kollade efter ett relä men så inget. Skruvade dock inte isär skotern. Går det att se någon stans om det ska finnas ett relä till 800 etec?
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Verkar finnas bakom luftboxen, kolla där :)