Bara 4,5V från regulatorn 5900 -85

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
All el slutade fungera så började mäta upp lite, visade sig att jag bara hade ca 10V växelström från statorn och 4,5V likström från regulatorn. Böt statorn så jag fick cirka 15V på tomgång och 20-25 när man varvade lite, fortfarande 4,5V från regulatorn dock så böt den också. När jag hade bytt den har jag fortfarande 4,5V från regulatorn??

Regulatorn var av modellen med 4 kablar, 2 gula, 1 röd och 1 svart. Ur motorn har jag 3 kablar varav en ska till nödstoppen. Så har kopplat gula från regulatorn mot gula från motorn som jag antar är fasen. Den röda till batteriet och svarta till jord. Tycker det borde funka eller är det något jag missat? Måste jag ha ett batteri på plats? Tycker att regulatorn borde ge 12V...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I ditt fall är det bara halvvågslikriktning av likspänningen, så likspänningen blir mycket kraftigt pulserande om du inte har ett batteri eller en stor elektrolytkondensator inkopplad. Och då är det fullt normalt att en medelvärdesvisande multimeter visar ungefär 4,5 V.
Se http://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode14.gif?81223b , +Vmax är den likspänning som du får ut då ett batteri är inkopplat, det laddas under spänningstopparna och under resten av tiden är det batteriet som ger ström. Vdc equivalent är den spänning som en vanlig multimeter visar om man mäter på spänningen utan att ha batteri inkopplat.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Men om batteriet får 4,5V från regulatorn och jag använder 12V så kommer strömmen ta slut?

DVS att jag måste ha ett laddat batteri ikopplat? kanske där felet är då, att jag har taskigt med batterivatten/urladdat batteri i skotern
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om batteriet har stått så djupurladdat att det har varit nere på 4,5 V länge så är det förmodligen totalförstört pga sulfatering nu. Då beter det sig ungefär som totalt avbrott och kan inte hjälpa till att hålla spänningen uppe.

Om du ska försöka få ordning på det, så tänk på att vätskenivån brukar stiga när man börjar ladda ett djupurladdat batteri. Man får alltså inte fylla vatten till rätt nivå innan man börjar ladda, då kommer batteriet att svämma över sedan.
Ladda från med låg ström (max 0,5 A) och en laddare som gärna ger uppåt 20 V tomgångsspänning (t ex gammal laptopladdare i serie med en 12 V 5 W glödlampa) tills batteriet börjar dra laddström. När det har dragit ström i några timmar så kan du fylla på vatten så det just så pass når upp till plattornas överkant. Ladda sedan fullt med en normal laddare och fyll på till rätt nivå då batteriet är fulladdat.

Om batteriet har svällt upp någonstans, om man ser gråa avlagringar som ser ut ungefär som blött mögel på plattorna, eller om vätskan är grumlig, så är det nog ett hopplöst fall.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Kan det vara att jag jordat fel någonstans? har jordat i princip allting på samma ställe. Lysen, voltregulator, motorjord osv men eftersom att jag har en likriktare så ska allt vara likström eller? går lysen osv direkt från statorn (växelström) så nu har jag blandat likström och växelström i samma jordningspunkt?

Tycker ändå att det är skumt att jag bara får ut 4,5V ur regulatorn.....borde vara 12V.. eller är jag ute och cyklar? annars kommer strömmen ta slut nån gång
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Om batteriet har stått så djupurladdat att det har varit nere på 4,5 V länge så är det förmodligen totalförstört pga sulfatering nu. Då beter det sig ungefär som totalt avbrott och kan inte hjälpa till att hålla spänningen uppe.

Om du ska försöka få ordning på det, så tänk på att vätskenivån brukar stiga när man börjar ladda ett djupurladdat batteri. Man får alltså inte fylla vatten till rätt nivå innan man börjar ladda, då kommer batteriet att svämma över sedan.
Ladda från med låg ström (max 0,5 A) och en laddare som gärna ger uppåt 20 V tomgångsspänning (t ex gammal laptopladdare i serie med en 12 V 5 W glödlampa) tills batteriet börjar dra laddström. När det har dragit ström i några timmar så kan du fylla på vatten så det just så pass når upp till plattornas överkant. Ladda sedan fullt med en normal laddare och fyll på till rätt nivå då batteriet är fulladdat.

Om batteriet har svällt upp någonstans, om man ser gråa avlagringar som ser ut ungefär som blött mögel på plattorna, eller om vätskan är grumlig, så är det nog ett hopplöst fall.
Ja, batteriet är nog kört.. Vad rekommenderas för aH på ett batteri i en skoter och är underhållsfritt att rekommendera?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, batteriet är nog kört.. Vad rekommenderas för aH på ett batteri i en skoter och är underhållsfritt att rekommendera?
Köp i första hand ett batteri med storlek som passar batterihållaren och polerna placerade på rätt ställen (se rekommendationstabell hos batterihandlaren eller kolla beteckningen på det gamla batteriet), sen får kapaciteten bli vad den blir. De flesta skotrar med elstart brukar ha mellan 12 och 25 Ah , om skotern inte har elstart men ändå kräver batteri av någon anledning så kan det röra sig om 5-8 Ah.

Underhållsfria batterier brukar numera vara av bättre kvalitet än de påfyllningsbara, ha mindre självurladdning osv, men de tål inte dålig reglering av laddspänning och sånt lika bra som ett gammaldags batteri som man kan fylla på vatten i.
Om du väljer ett påfyllningsbart batteri så bör du räkna med att underhållsladda det varannan månad eller så under sommaren. Men å andra sidan finns det risk att elsystemet på en 80-talsskoter laddar sönder underhållsfria batterier, speciellt om man kör mycket.

Ett tips: om du har någon "sommarpryl" - t ex mc eller åkgräsklippare - som också kräver ett liknande batteri, så skaffa ett batteri som passar både där och i skotern och flytta det mellan fordonen beroende på säsong. Då behöver du inte bekymra dig om underhållsladdning och slipper ha pengar bundna i onödigt många batterier.