Axys 800 skuren cylinder, orsak?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Skulle behöva se cylindern och kolven på utblåssidan. Om den ser lite bättre ut på utblåssidan skulle jag säga snöskärning eller oljebrist. Leta hål på insugsvägar filter luftburk. Om den ser värre ut på utblåssida kan de va spridare som lagt av väldigt plötsligt för spolbilden på kolvtopp ser bra ut, de har fått den mat den ska med andra ord. Men lägger en spridare av under kort tid typ 5 min max då kan spolbilden fortfarande se bra ut så de är lurigt.
Vad de än är så byter man den cylinderns spridare och de minsta man gör är att blåsa igenom oljenipplarna i blocket. Säkrast vore att byta de vevhusets oljenipplar. Oljepumpen som är eldriven bör testas att en funkar blås ugenom oljefiltret eller byt det också och sök skadade lossade oljeslangar. Byt bränslefilter också.
Jag skulle även kolla insugsgummin mellan spjällhus och block efter sprickor luftläckage. Även vevaxelns yttre packboxar kan ha läckt in luft, de ser man om de är oljekladd bakom variator eller svänghjul.
Reedventilerna bör man kolla att de är hela och tätar bra , de kan man göra från vevhuset sett.
 
Last edited:
Reactions: Ante79

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Bränslebrist/tjuvluft, snöskärning eller varmgång, kan ha varit från en tidigare varmgång.
Gissar jag på!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Säkrast vore att byta de vevhusets oljenipplar. Oljepumpen som är eldriven bör testas att en funkar blås ugenom oljefiltret eller byt det också och sök skadade lossade oljeslangar.
Den elektriska oljepumpen är väldigt enkel att kontrollera om man har cylindern av, då är det bara att köra igång oljeluftar programmet så ser man direkt hur oljeinjektorerna sprutar, dom två till vevhuset sprutar (pulserar) rätt kraftigt och de till lagren betydligt mindre, fast dom ser man så klart inte...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Aha ok, hur startar jag det programet då?
Du behöver strömsätta ecu, men sen gör du följande.

Lås bromsen (så bromslampan lyser).
Håll in backknappen.
Sen håller du full gas 15 sekunder.
Då ska pumpen börja pumpa i 20 sekunder.
 
Reactions: Ante79

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Cylinder och kolv är felfri på utblåssidan.
Då lutar de mest mot snöskärning men är insugsfilter och alla tätningar ok hela vägen från insugsfilter till uftburk är de inte det felet. Då gissar jag på oljebrist typ en oljeinjektor som fått skräp i sig.
Om du inte blåser ur oljeinjektorerna och startar olepumpen via luftningsprogram så vore de kanon för då kan de visa sig om någ spridare är tät. Jag vet inte exakt hur man startar luftningsprogrammet men man kan ansluta 12v till ecu och display och starta programmet. På äldre pro ride finns två kontakter som man sopar in 12v i så kan man starta ecu och eller displayen. Ena står de ecm på och andra för display mins jag inte vad de står.Innan du sopar in ström där så mät viken av stiften i kontakten som är jord så är de lugnt att sopa in 12v där.
 
Reactions: Ante79

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du behöver strömsätta ecu, men sen gör du följande.

Lås bromsen (så bromslampan lyser).
Håll in backknappen.
Sen håller du full gas 15 sekunder.
Då ska pumpen börja pumpa i 20 sekunder.
Duger de enbart att strömsätta ecu kontakten och lyssna sig till att pumpen startar? Eller ska man även strömsätta displayen så man ser vad som händer?
Gör man liknande procidur med bromsen för att få igång luftningen på pro ride. Då måste såklart motorn va igång förstår jag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Duger de enbart att strömsätta ecu kontakten och lyssna sig till att pumpen startar? Eller ska man även strömsätta displayen så man ser vad som händer?
Gör man liknande procidur med bromsen för att få igång luftningen på pro ride. Då måste såklart motorn va igång förstår jag.
Elpumpen hörs mycket tydligt så den missar man inte.
På pro-ride är det liknande, men då har man motorn igång gärna utan rem. Håll bromsen, lite lätt gas och håll in backknappen. Viktigt att displayen är på läget där den visar timmar på motorn. Har man lyckats så visas "Oil Prime" på displayen, Sen håller man full gas så luftas pumpen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
På äldre pro rmk är kontakterna I svarta påsen nere vid variatorskyddet framför primärvariatorn sett. I den finns 3st lösa vita kontakter. De kan stå ECU eller ecc på en av dem och där kopplar du in 12v. Men mät vilken av stiften som är jord så du inte bränner upp ecun !
 
Reactions: Ante79