Avgastempmätare?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Har letat avgastempmätare men idag rekommenderade någon en modell man sätter under tändstiftet för att mäta temperaturen direkt i cylindrarna?

Bra eller dåligt? Och hur fungerar det över huvud taget? Han påstod att man skruvar i den tillsammans med tändstiftet. Skall visst sitta på någon lynx eller ski-doo original?

bapelsin

Välkänd medlem
25 mar 2008
100
0
6
köp bara en varningslampa, så slipper du lägga ner en massa pengar på mätare

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . kom ihåg att tempen du får när du väl har en givare kommer att visa vad du har för temp under just de förhållandena. Allså, ja. .

fastställ först att du har rätt bestyckning i förgasarna, igenom hela registret! Efter en 250-300m repa på samma gas läge, slå av skotern påengång, därefter kolla tändstiftena. Gör detta test genom 4-5ställen genom ditt register och läsav tändstiftena. Bäst är om du kollar toppen på kolvarna hur sotmönstret ser ut.

När du har gjort detta, och fastställt att du har din perfekta bestyckning då så kan du använda dig av en tempmätare och kika på den, på detta sätt så ser du om/när temperaturen skenar för dig.

Om du vill ha ett bättre hjälpmedel för att bestycka in din skoter så ska du använda dig av en "wideband" läsare som kontrollerar A/F ration dvs, luft/bränsle blandningen.

Detta kanske inte var vad du ville veta, men jag tror du kan ha nytta av infon iaf. Har tyvärr inte hört någe om ett instrumänt man skruvar i under tändstiftena..

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
duells nr 92-403 är en cylindertemperaturmätare, skruvas under stiften
duells nr 92-442 är en avgastemperturmätare
92-403 är avsedd för fläktkylda motorer.... fast jag använder en sån på min arctic 700 motor (den va billig den jag köpte 250:), funkar bra som tempmätare. Det syns mycket fortare om den blir varmare eller kallare. Tillsammans med en avgastemp mätare vore det optimalt...