avgastempgivare-westach??????

mosquito

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
sundsvall sverige
Hej!Är det nån som vet var man köper givare till westach egt-mätare? och var exakt skall dom sitta?(mått?)och vilket värde skall jag ha på min wildcat700-92 när allt står rätt till med bestyckningen?(temp?)är tacksam för svar!mvh.mosquito!

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
Rinab har tempgivare iaf. Måttet har jag tyvärr inte i huvudet, men det är VIKTIGT att det blir rätt, så slarva inte... Prova att ringa Tikka, M-performance eller nån annan välkänd motortrimmare och fråga. Temperaturen är lite knivigare att säga exakt, du ska ställa in bestyckningen så du har bra färg på stiftet och fin spolbild på kolvtoppen - tempen du har då på EGT'n använder du som 'rätt' värde för din motor. Naturligtvis finns det ett värde som man INTE skall överskrida, men det varierar från motor till motor. Generellt kan man säga att en motor med mindre cylindervolym klarar högre temperaturer före kolvarna smälter. (beroende på att en mindre kolv har procentuellt sett större kolvmantel = bättre kylning av kolven)
Ja ja, det blev kanske lite mycket snack där... Hur som helst, Råd nr 1 är att ringa nåt riktigt proffs och fråga! Lycka till!

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------