ATV/SNÖSKOTER - Vad är det klokaste/dummaste du gjort?

E

eMe181

Tänkte att vi kunde starta en rolig tråd ang det klokaste du gjort? Eller när du kommer på dig själv att du glömt dra åt något viktigt t.ex.

Själv så skulle jag byta cylinder och kolv på min fyrhjuling så då var jag tvungen att skruva lös framdäcken. Sagt och gjort så var det bytt. Skruvade bara fast vänstra däcket och då kommer morsan och ropar att det är käk. Efter käket så glömde jag av att jag inte hade dragit fast högra däcket. Så dum som jag var for jag och körde lite. Helt plötsligt ser jag att hela däcket lossnar. Kunde dock stanna utan problem för att jag lutade mig mot motsatta hållet, körde kanske 30 km/h, tänk om jag kört i 80 km/h? Då hade jag nog i kunnat sitta och skriva här. :S Det var nog det dummaste.

Det klokaste jag gjort var att ta på mig hjälmen :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag köpte en ATV.
Kanske det dyraste köp jag gjort, hade den att skotta gården med, efter tre år och 100mil sålde jag den med typ 35000 i världeminskning.
Idag har jag en bonde som skottar för 100:-/gången.
...hur många ÅR hade jag kunnat få skottat för 35000:-?
Visst, jag lekte med den lite också, men nä-ska jag ha några flev måste jag skaffa bättre inkomst.

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
31
Älvhöjden
Det dummaste jag gjort måste ha varit när jag körde av gaswiren på gamskotern ut på skogen. Kom ju då på den smarta iden att dra ut den igen och dra fast fästet i gashandtaget igen på wiren, då det va en sån modell som gick att skruva lös. Sagt och gjort så fixade jag det, och drog sen igång skotern, men hade glömt lägga i friläge och inte hade man någon fungerande broms heller, så skotern flyger framåt när den går igång och smack rätt in imellan två träd och kilar fast sig då skotern va bredare än avståndet mellan träden. Fick skruva lös frontbågen för att få lös den mellan träden och rikta med slägga och spett när man väl kommit hem med skotern.

Sen har jag en gång åkt ut i skogen med fyrhjulingen med trasig vinch och skulle korsa ett litet blöthål som jag åkt över åtskilliga gånger. Tänkte då att jag ska inte åka i spåren, för då fastnar jag nog, så jag tog ett spår lite bredvid, men kom bara halva vägen när maskin gled i sidled ner i spåren, och ja, där satt man!
Fick gå hem och hämta grannen som fick komma med sin och vincha upp min.

Det är väll det värsta klumpigheterna jag gjort! :)