ATV djungel...massa märken?

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Har suttit ett tag och kikat lite efter en billig fyrhjuling till gumman. Hon skall endast köra på grus/skogsvägar, kanske över något dike emellanåt eller en åker på väg ner till sjön, men ingen riktig terrängkörning ute i skogen. Det leder alltså till att det inte behöver vara någon rejäl terrängmaskin, ingen vägracer heller utan den billigaste och enklaste maskin som finns egentligen. Dock skall det vara en som ser ut mer som en arbetsmaskin än bushoj dvs den bör ha lastgaller och så för ryggsäck o annat.
Så nu när jag letar...så finns ju tusen olika märken känns det som!! Vad är skillnaden på dem alla? Vilka skall man absolut passa sig för osv? Med tanke på den körning som skall göras går en kinamaskin bra men som sagt..vilka olika märken av dem är bra respektive skit osv?
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Sv: ATV djungel...massa märken?

jag hade en Kazuma Dingo 250 innan min nuvarande, och den var skapligt billig i inköp och drog knappt nå bensin. Den hade ordentliga lasthållare och höll väldigt bra måste jag säga. fast visst krånla den och så men den gick väldigt mycke oxå. Men om du får tag i en sån har du en smidig, rolig och duglig maskin fast det inte är så stor motor. Men jag rekomenderar den starkt.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Sv: ATV djungel...massa märken?

letar inte inom nåt speciellt område..utan det som passar kan jag köpa, ju billigare desto bättre. Tänker dock inte lägga mer än 15-20 för en sådan maskin, lägger ju hellre pengarna på en ny skoter ;-) Förstå mig rätt, det skall inte vara en arbetsmaskin i des rätta bemärkelse som polaris Sportsman 800 eller nåt sånt. Bara det att en "busmaskin" har inte lastytor som det jag letar efter. Så säg så här..något som ser ut som en arbetsmaskin ( men inte behöve prestera som en sådan), och är billig som en bushoj :)

Lite av syftet med frågan är detta .d.et finns ju Kazuma,Dinli, Linhai, SMC, Fast Forward, GasGas, Kymco, Hyosung o.s.v.... Hur skal man kunna veta vad som är rent skräp och det som är någorlunda vettigt ( utan att behöva gå på Arctic , Polaris, Yamaha och andra stora mörken) köp för en billig penning?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Sv: ATV djungel...massa märken?

Nu hjälper detta inte direkt att välja vilken maskin du ska välja, men man får precis vad man betalar för, ibland knappt det. Kan vara värt att tänka på när man köper en kina/taiwan maskin.

En Suzuki LTZ400 03-04 får du för runt 20000kr nu är det en Quad men hon har nog garanterat roligare på en sådan.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Sv: ATV djungel...massa märken?

det är lite det som är grejjen, hon skall inte ha roligt på den som vi tänker oss roligt..Hon vill bara ha en maskin att ta sig runt på , inte busköra :)Det är därför kvaliteten kanskse inte behöver vara den bästa...jaja..jag letar v idare så får vi se vad det blir så småningom :)
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Sv: ATV djungel...massa märken?

Nu har tyvär det mräket gått ur landet med finns en del som ändå har dessa maskiner kvar!

Fast power 500 är i grunden samma som yamaha 650...
blocket är samma som yamaha 650 och drivlinan...
Kostar någon stans mellan 45 000 och 50 ny!!

Vi hade en och 500hundra krångel fri mil!!

Underbar maskin som passar det mesta man gör (2h/ 4h/ 4l/ 4L diff) Finns i och urkopplings bart på styret elektroniskt och fungerar bra och det är ju bara för man ju då välja vart man vill köra ;)