Att hjälpa?

Skulle du stanna för att kolla om en person behöver hjälp?

• Ja, självklart

Röster: 128 98,5%
  • Nej, tänkte inte ens det var problem

Röster: 2 1,5%
  • Nej, skiter väll jag i

Röster: 0 0,0%

• Totalt antal som röstat
    130

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Var ute och åkte lite på isen idag.

Efter tidigare haverier så stannade jag till för att kolla stiften.
Jag öppna huven, tog lös hattarna och satt sen och pratade i telefonen ett tag medan jag väntade på att stiften skulle kallna lite.

Efter ett tag stannade en skoter och frågade om jag behövde hjälp.
Då tänkte jag till och det hade säkert passerat 10 skotrar innan som inte stannat.

Så skulle du stanna för att kolla ifall en person med huven öppen möjligen skulle behöva hjälp?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Självklart stannar man. Idag när jag och kompisen körde efter älven så var det ett par i 40-50års åldern som hade fastnat med ena skotern i vattnet som var på isen. Vi stannade och hjälpte dom att ta sig därifrån. Det är ganska så självklart att man stannar.

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Klart man hjälper. Vet ju själv hur uppskattat de skulle va när man själv står där me snö till midjan å skoterhelvete vägra starta... Även om man inte kan hjälpa alla problem. Så kanske man kan ge lift så dom slipper sitta å frysa arslet av sig...

D

Deleted member 9532

Mitt sällskap som alltid åker stannar oftast för att snacka även om dom inte har huven öppen så självklart skulle vi göra det!

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det är en självklarhet att man stannar. Har gjort det många gånger och har även blivit hjälp ett antal gånger och det är oftast väldigt uppskattat.
Senast igår stannade jag bara på leden och satt och prata i telefon, då kom det en skoter som stanna och fråga om jag behövde hjälp. Känns bra att det finns dom som bryr sig.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Det är självklart att man stannar för att kolla om personen behöver hjälp.
Nästa gång är de väl en själv som står där.

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Det borde vara lag på att stanna till vid en person/skoteråkare som KAN behöva hjälp! Det kan hänga på liv och död om inte annat.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Defenitivt JA!!

Stannar hellre en gång för mycket och frågar om allt är okey.

Inte för att jag är någon mekaniker, men man kan erbjuda skjuts eller mobiltelefon osv.

Borde vara skottpengar på de som bara kör förbi då man står med huven öppen.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det borde vara lag på att stanna till vid en person/skoteråkare som KAN behöva hjälp! Det kan hänga på liv och död om inte annat.
Ja om någon befinner sig i nöd så är man ju skyldig att hjälpa till....

Men det är ju inte så om man står med huven öppen 200 meter från bebyggelse.

Fast man stannar ju ändå.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Jag tycker det hör till att man stannar och frågar/erbjuder hjälp, En annan gång är det du själv som står där och faktiskt behöver hjälp !

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Beror väl på lite hur det ser ut, om det står en och ställer turbotryck på sin Apex så får han väl göra det i fred, men danskarna som stog och började byta rem när lynxen bara varvade 3000 fick hjälp.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Är det nån som står me huven öppen eler vinkar så stannar jag direkt.
Även om nån skulle ligga vid skotern eller inte synas til vid skotern.
Jag har själv fått hjälp ute i skärgården 2 mil från stranden när motorn skar och inte en själ syntes till så långt ögat kunde se.
Då kom en man som körde bredbandare med timmerkälke bakom o jag viftade för glatta livet o han såg där jag stod, körde mot mig o frågade vad som hänt.
Fick bogsering in till stranden o gav honom några hundra för besväret. :)

pol.aris

Aktiv medlem
19 feb 2010
96
2
6
sorsele
tänker likdant som __Markus. och klart man stannar om en person står ensam ute i skogen med huven öppen eller kört fast . men om det är ett gäng skoteråkare borde dom ju fixa det utan hjälp. om det inte är en massa turister på skotersafari då :)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Självklart ska man stanna och fråga om hjälp behövs, jag och några kompisar hjälpte några "ungdomar" som hade kört fast förra helgen och drog fram deras skotrar..Snacka om att de var tacksamma för det lilla!! Och jag tror nog att dem stannar också nästa gång de ser nån med problem, så detta blir en god cirkel..