Assault vid snabb ledkörning?

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Hur är en assault efter leder om man gillar att köra fort efter leder? Har en iq 600rr idag som fixar det utmärkt, lite för slö och långsam på vissa rakor bara men svänger man av leden är det ingen höjdare. Blir det omvänt förhållande med en assault eller går den att plåga efter leden som en rr bara att man kanske får slå av lite om det är mkt sönderkört? Är den mycket tyngre?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag har då aldrig upplevt att IQn går dåligt på sidan om leden? isf måste du köra med orginalmattan.44an skottar som satan och så slö efter leden vet ja inte.... visst ska man köra 170 efter leden så är ju inte en crossbetonad skoter ett val.inte heller enAssult då assulten är drevad för att orka snurra runt en lång matta made hyperkammar typ;O..

tror knappast assulten går att jämföra med RRen..RRen sväljer allt jämfört med den

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
håller med tobbe.tror med på de:) har dom samma dämpningsväg som RR eller 600 R så måste den vara optimal..:)

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ja, men jag tycker iaf att det mestadels är full gas som gäller på lederna. En 800 behöver/kan man oftast inte hålla full gas med överallt när det inte svänger. Jag har 44matta och nerdrevat ett par kuggar, fixade även till boggien lite för lägre skidtryck men i påskas fick jag ändå gröva så fruktansvärt mycket och många gånger så jag blev bra less på han. 2-3dm tösnö och 1meter puder under det, så han stod flera gånger om dagen på dom breda fotstegen med mattan i luften. Variatorn slår in lite för hårt så det går inte att krypa iväg i puder utan att det spinner till också, så det är lätt att fasta igen. Den hör hemma på sönderkörda leder o lite skotercross om man ställer på dämparna. Och naturligtvis så har jag funderat och tänkt på att fixa åtminstonde 345 på han men då måste det bli ett v-kitt, reeds mm så det händer något och det blir en del pengar som jag isf hellre lägger på en Assault om den även går att plåga efter leden. Blir man omkörd utav en ski-doo 800r på leden tro? :)

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Jag tycker inte att det är något fel på utseendet på 600rr se, skulle dom ha tagit fram helt nya prylar så blir den ju bara dyrare och nu kan man ju även byta matta och bakdel om man tröttnar och vill ha en kort maskin väldigt enkelt och billigt :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Assaulten har en grej den verkligen inte gillar och det är att ta kurvor på led/hårdspår, provade snirkla mej runt den lilla crossbanan i byn och det var snudd på att man skulle vara tvungen att backa och ta om för att komma runt krokarna... okej, nu överdrev jag lite, men den gillar att gå rakt fram. Det är väl inte så märkligt med den mattan och boggiskenor utan uppvinkling bak. Annars så funkar den skapligt på spåret, men nog gissar jag att man får vara skapligt förbannad för att kunna haka på RRen på leden.

En bra grej efter leden är dock hur den bromsar, är det fäste, (normalt skoterspår), så stannar den fanimej av handlöst, jag kommer garanterat dundra av spåret nästa gång jag provar nån annans maskin då man vant sej med att bromsa SENT.

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
om ja jämför min gamla renegade å Assaulten efter led så är de nästan som natt å dag tycker jag, kan ju säkert bli bättre om man justerar fjädring å dämpare efter de ändamålet men asaulten tycker ja känns orolig efter led å har en vilja å gå rakt fram i kurvorna medans renegaden gick som på spåret,
men ja köpte assaulten för lek i djupare snö så ja lider inte av det kör sällan efter led

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Har du sett på bild eller i verkligheten?
Verklighet.. men man kan ju själv bygga ut kylaren osv man då fattar ja inte varför man ska köpa en fabriksförlängd skoter som man sen måste göra halva jobbet själv på för att så det seriöst:hmmmm:

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
slp pp skidor eller liknande är ett måste på en assault för att matcha mattan efter leden.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Okej, slp pp + krängningshämare kanske skulle fungera.. Håller mattan för lite ledkörning om det är normalt före även om det kanske går i 120-130km/h nån gång ibland?

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
ska man ha en maskin för att piska efter led är nog inte en RMK rätt maskin.....för en rmk är ledkörning bara en transportsträcka, köp en maskin som passar för den typ av körning som passar dig....

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de man fick se i nån tidning för ett tag sen såg förjävligt ut.men nu tror ja den ser bättre ut..enligt bild så är de ju kanske inte överdrivet seriöst att förlänga en befintlig boggi.,då tkr ja de är bättre å fräsa ut en längre i ett stycke istället för att böka med förlängare..men tror dock att om den maskinen har samma dämpning och div. som en RR och sen något neddrevad.och ett fint V-kit på den så kommer den nog vara skitfina;)

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Nej, jag räknar inte alls med att den ska vara varken kul eller smidig på leden.. Men det brukar ofta bli några mil på led för mig påväg till lekplatser/fjälltoppar och matställlen så det får ju inte gå sakta.

ska man ha en maskin för att piska efter led är nog inte en RMK rätt maskin.....för en rmk är ledkörning bara en transportsträcka, köp en maskin som passar för den typ av körning som passar dig....

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6
Assaulten är så långt ifrån en bra ledskoter du kan komma, går bra på raksträckorna men då det börjar bli lite kurvigt och knixigt så är den ett helvete. Tror t.o.m. att en vanlig RMK är bättre på leden faktiskt. Fungerar att transportera sig kortare sträckor genom kurvig och knölig led men det är inget man orkar med i längden.

frallers

Medlem
13 mar 2008
18
0
1
jag har också en assault, och jag upplever också att den är riktigt tråkig att köra när man måste svänga. :D är det nån av er som har monterat SLP PP och/eller krängningshämmare på assaulten? jag är jävligt sugen.

_polaris

Medlem
11 jan 2010
36
0
1
eftersom boggien på dom längre nya polarismaskinerna är så tunna gör att dom lätt går av på guppiga leder i hög fart. och om man ska åka längre efter en led med dom brinner slidesen nästan upp