Assault -09 få ordning på motorproblemen? möjligt?

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Du får ursäkta om jag var otydlig men Polaris använder INTE Wössnerkolvar utan det är den Polarisverkstad som jag har kontakt med som sätter W. i maskiner som repas efter garantitidens utgång.
OK! Låter bra!
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
.... Wössner-kolven väger 67gram mindre och vikten är "centraliserad" kring kolvbulten. W-kolven mätt 24,5mm ovanför underkant har 0,11mm större diameter.../QUOTE] 67g i mindre vikt per kolv lät mycket, behövs inga mer åtgärder än att bara byta kolvar? Lämnade du in veven för balansering, viktminskning eller motsv. Obalans mellan veven och kolvarna kommer att vara påfrestande för vevlagren.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
67g i mindre vikt per kolv lät mycket, behövs inga mer åtgärder än att bara byta kolvar? Lämnade du in veven för balansering, viktminskning eller motsv. Obalans mellan veven och kolvarna kommer att vara påfrestande för vevlagren.
Hela veven är ju i kraftig "obalans" redan, det borde bara bli mindre med en lättare kolv?!
Vad är det jag missar?
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Så här skriver RK:tek om sina kit med Wössner-kolvar: "Piston side load is reduced due to our unique pistons weight.Yes,this piston is much lighter than the OEM piston and having a lighter piston will reduce piston side load pressure and reduce the stress on the crank. Less stress=More longevity and more power!"
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Undran, är RK-tek kitten en special-designad wössner kolv? Eller är det samma wössner-kolvar man kan handla över disk här hemma?
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Jo.. kolven + staken =motvikten på veven för att veven ska vara i balans. LÄS: allt ovan veven skall väga lika mycket som motvikten under veven.

Jag vet inte men jag kan anta att ett sådant stort märke som Polaris inte bygger motorer med 76grams obalans per cylinder. Jag kan ha fel.. har inte haft behov av att riva min motor än.

Motbevisa mig gärna! Som det är nu så litar jag på min motor. recept; ca 150mil: slp, 11-66, helix: 60-40-36, PC V samt nybytta original fjädrar.

MEN för 2500 så skulle jsg byta kolvar i morgon om det är sådan skillnad.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Jo.. kolven + staken =motvikten på veven för att veven ska vara i balans. LÄS: allt ovan veven skall väga lika mycket som motvikten under veven.

Jag vet inte men jag kan anta att ett sådant stort märke som Polaris inte bygger motorer med 76grams obalans per cylinder. Jag kan ha fel.. har inte haft behov av att riva min motor än.
Hade det vart så enkelt hade det inte funnits vibrationer i en motor...
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
... förenklat är det så enkelt sen kan man fördjupa sig hur mycket man vill för att framstå som kunnig MEN det var inte diskussionen så åter till denna..
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
du har inte gjort något mer än att byta kolvar? inte rört veven? Kolla gärna med din känning på polaris om det är så att veven är i obalans eller är detts bara forum svammel?
 

Ämel

Välkänd medlem
3 feb 2005
108
0
6
Umeå/Solberg
Hej och hå! Nu sitter man på en rejält skuren 800cfi. Cylinderskirten har släppt på MAG-sidan och gjort sylta av kolen och även ett litet jack i Vevhuset. Har inte hunnit kolla veven än men jag antar att den också har fått sig en smäll.

Jag köpte den via ett försäljningsuppdrag hos en handlare och har inte hunnit köra 10 mil ens.
Mina funderingar jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig med är:

Har en handlare något som helst ansvar då han säljer på försäljningsuppdrag?
Vart ska man leta delar m.m. för att komma undan billigast?
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Såg inte detta förän nu men.. jag tror inte att de har några garantier på föräljningsuppdrag mer än ev goodwill. Dock så är ju alla affärer mer eller mindre ointresserade av dålig publicitet så med en stor mun kan man få lite mer hjälp..

Ang wössner kolvarna så har jag varit sugen hela sommaren efter att ha hört mig för över allt. Min kompis 09 värmenöp och efter kontroll så var der en minimal spricka i skirten. Så.. sent en kväll beställde jag wössnerkolvar.. ska se om och när jag ska eiva och byta. Obs.. min skoter går inte dåligt men jag känner att jag vill kpntrolöera skicket samt hur stor skillnaden blir.. väntar på snö bara