Artic-cat

Glenn

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Jag undrar om det blir någon skilnad om jag
byter fjädern till variatorn.(den främre)
Den som siter där nu är grön.
Jag har en Wildcat700 -92
Har även en fråga till,hur ändrar man på skidtrycket,är det boggifjädringen? där siter två stycken stora mutrar.Ska man späna eller släpa på
trycket. (Vil ha mer mattryck)

 

RMK700

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Jovisst!

Men det brukar gå hand i hand att byta fjäder i båda variatorerna.

Men tänk på att det kan kosta en hel del pengar att hålla på och mickla med fjädrarna och slutresultatet kanske inte blir som du tänkt det och då står du där med vikter och fjädrar för flera tusen kronor.

Har själv hållt på och byta fjädrar och helix och får man fram rätt resultat så kan man få en fin led racer men tänk på att du höjer inslagsvarvet om du ska ha mer acc.
Och höjer du inslagsvarvet så är det jobbigare att köra lungt och maskinen drar mera soppa.
Du kan ju till ex. börja justera fjädern som redan sitter där och eventuellt kanske bara behöver rengöra Variatorn för att få den som ny igen.
Tips demontera båda variatorerna och rengör dom med bromsrengörnings vätska och spraya ett tunt lager 5-56 eller liknande på alla glidytor men det får inte vara nå fett på rem skivorna!!!

Prova på och ha roligt men se upp med toppvarvet så att du inte sabbar motorn!!
 

leg

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Powder

Om du vill lätta på skidtrycket, dvs öka mattrycket skall du spänna upp den främre boggie dämparen och omvänt- högre skidtryck- släpp efter på främre dämparen.

 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Nja..

Justera balataremmen fram i boggin istället, sen om du fortfarande har för mycket skidtryck(vilket jag inte tror) så spänn fjädern.
 

zr6001

Prospect sledder
1 jan 2000
3
0
0
Arctic Cat

Jag hade en Wildcat-92 för ett par år sen
och på den bytte jag till en lila fjäder och
det blev stor skillnad!