Arctic Fastrack-inställningar

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har en Wildcat 700 EFI -92 som jag har upptäckt behöver nya boggi-fästen, dom är rätt mosade där bak...

Men min fråga är vad man kan göra för inställningar i boggin, när jag låg och skruvade såg jag att det finns två uppsättningar hål i boggiskenorna för infästning av knäledslänken där bak.
Nu sitter den i dom bakre hålen, vilken skillnad skulle det bli om jag flyttade fram den?

Finns det några andra inställningsmöjligheter?
Vad jag sett så kan man bara ställa in fjäderspänningen fram och bak, också justera balataremmen förstås...

På min maskin finns det två olika hål som boggin kan fästas i, i bandtunneln alltså, så man kan ändra höjden.
Är det standard?

Skriv det ni kan om den här boggin och gärna annat om skotern också!
 

DanEng

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Luleå/Kalix-Nyborg Sverige
Hejsan har haft en ext 550 special -92 med samma boggi,

du ändrar om den skall blir mjukare eller hårdare beroende på vilket av infästningshålen som du väljer, tror att det är standard med dubbla hål om jag inte misstar mig,


 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag flyttade knäledslänken från dom bakre hålen i boggiskenorna till dom främre och hoppades på att den skulle bli mjukare, jag hade inte kört så mycket innan så jag vet inte om det blev någon skillnad men jag tycker att den är för hård som den är nu.
Så jag skulle vilja veta vilken av infästningarna som ger mjukast boggi, ska jag flytta tillbaka eller är det bara att acceptera den stötiga gången?

Personligen kan jag inte fatta att det ska bli någon skillnad överhuvutaget när det bara skiljer några cm mellan hålen men...

Den mjukaste inställningen borde väl också ge härligast skidlyft, som det är nu så lyfter den nästan inte skidorna alls och det är ju konstigt för den här modellen.
Jag har haft en SRV tidigare så man skulle ju vilja känna på hur det känns med ordentliga skidres!