Arctic cat Z1 turbo 144 (2010) - Dör vid tomgång och når inte toppfart

22 feb 2022
7
0
1
31
Sverige
Hej!

Har en Artic cat som sagt.
Denna har börjat dö direkt på tomgång.

Samt att den inte når över 6000 varv / 100 km/h.

Den ska göra betydligt mycket mer än så.

Bytte bränslefilter till ett nytt idag, dör ändå på tomgång. Har inte hunnit testa maxfart än.

Någon som har en bra idé?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hej!

Har en Artic cat som sagt.
Denna har börjat dö direkt på tomgång.

Samt att den inte når över 6000 varv / 100 km/h.

Den ska göra betydligt mycket mer än så.

Bytte bränslefilter till ett nytt idag, dör ändå på tomgång. Har inte hunnit testa maxfart än.

Någon som har en bra idé?
Prova nya tändstift först för de har en förmåga att släcka dem som en tvåtaktare av någ anl. De duger inte att bara kolla om de ger gnista för de kan släckas i cylindern, blåsas ut. Om de inte hjälper kan en spridare jäklas eller va skit i den. Felsök vilken cylinder som inte går genom att känna på grenrören om någon sida är kallare. De funkar även med ir termometer.
Och är allt detta ok mät bränsletrycket. Jag vet inte i skallen vilket tryck de ska va men gissare på 3,5-3,8 bar. De lär va nere i 2 bar om den går så dåligt.
Ger den inga felkoder?
Måste även fråga om tillslagsvarvet på primärvariarorn är ok så inte fjädern gått av eller variatorn kärvar. Tänker att remmen ligger o drar hela tiden? Om den slår till på normala varvtal så är den ok.
 
Reactions: Martin Tiensuu
22 feb 2022
7
0
1
31
Sverige
Prova nya tändstift först för de har en förmåga att släcka dem som en tvåtaktare av någ anl. De duger inte att bara kolla om de ger gnista för de kan släckas i cylindern, blåsas ut. Om de inte hjälper kan en spridare jäklas eller va skit i den. Felsök vilken cylinder som inte går genom att känna på grenrören om någon sida är kallare. De funkar även med ir termometer.
Och är allt detta ok mät bränsletrycket. Jag vet inte i skallen vilket tryck de ska va men gissare på 3,5-3,8 bar. De lär va nere i 2 bar om den går så dåligt.
Ger den inga felkoder?
Måste även fråga om tillslagsvarvet på primärvariarorn är ok så inte fjädern gått av eller variatorn kärvar. Tänker att remmen ligger o drar hela tiden? Om den slår till på normala varvtal så är den ok.
Hej!

Kanon, tack för svar. Var precis ute och testkörde lite.
Tändstiften kan det nog mycket väl vara nu när du säger det... Inte ens tänkt på det. Känns logiskt, har inte bytt dem, har helt missat.
Ska kolla detta direkt!

Nu markerade jag också att bränsle-indikatorn varierade rätt rejält när jag gasade på och inte. från 3 till 1 prickar. och sedan 2-3 när jag körde lugnt.

Kan ju också varit så att jag satt klämmor för dåligt när jag bytte bränslefilter kanske, får kika igen så det inte läcker.

Variatorn ser bra ut, ingenting där, har kikat tillsammans med en liten bättre kunnig i helgen lite snabbt. Samt slår som den ska.

Tack!
 
22 feb 2022
7
0
1
31
Sverige
Prova nya tändstift först för de har en förmåga att släcka dem som en tvåtaktare av någ anl. De duger inte att bara kolla om de ger gnista för de kan släckas i cylindern, blåsas ut. Om de inte hjälper kan en spridare jäklas eller va skit i den. Felsök vilken cylinder som inte går genom att känna på grenrören om någon sida är kallare. De funkar även med ir termometer.
Och är allt detta ok mät bränsletrycket. Jag vet inte i skallen vilket tryck de ska va men gissare på 3,5-3,8 bar. De lär va nere i 2 bar om den går så dåligt.
Ger den inga felkoder?
Måste även fråga om tillslagsvarvet på primärvariarorn är ok så inte fjädern gått av eller variatorn kärvar. Tänker att remmen ligger o drar hela tiden? Om den slår till på normala varvtal så är den ok.
Den ger TEMP-felkod när man startar, samt olje-lampan lyser i typ 30 sekunder. Men när den tidigare fått stå på tomgång i 30 sek så försvinner båda direkt. Men som sagt, när den stått på tomgång en stund så dör den, och då kan man endast starta om du ger lite gas och håller i gas hela tiden, annars för den direkt.

Men inga lampor lyser, varken under körning eller efter du haft den igång några 10-tals sekunder som sagt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Den ger TEMP-felkod när man startar, samt olje-lampan lyser i typ 30 sekunder. Men när den tidigare fått stå på tomgång i 30 sek så försvinner båda direkt. Men som sagt, när den stått på tomgång en stund så dör den, och då kan man endast starta om du ger lite gas och håller i gas hela tiden, annars för den direkt.

Men inga lampor lyser, varken under körning eller efter du haft den igång några 10-tals sekunder som sagt.
Oj lyser oljelampan så länge de lät inge bra om de är oljetryck den varnar för. Jag tror inte den har oljemängdsmätare men de är inte helt otänkbart. Hursom kolla oljenivån omedelbart för om de är oljetryck den varnar för är de illa. Tänkbara orsaker till dåligt oljetryck kan va att de kommer in kylvatten i oljan för då slår oljefiltret igen. Kolla om oljan är vitmjölkig.
Ang tempvarning vilken kod är det i siffror, är de kylvattentemp? På nyare 12- framåt så kan man inte köra iväg omedelbart från kall motor, den måste stå några sek på tomg innan de går komma iväg. Men jag vet inte om de visas tempvarning i displayen under den uppvärmingstiden, men de kan va möjligt?
Om du inte har tomg på den så finns risken att tomgångsregulatorn är väck eller att tps värdet är fel alt felande tps givare.
Men viktigast nu är att kolla oljemängd och att oljan inte är vitaktigt för då har du problem,, typ packbox vid vattenpumpaxel väck.
 
22 feb 2022
7
0
1
31
Sverige
Oj lyser oljelampan så länge de lät inge bra om de är oljetryck den varnar för. Jag tror inte den har oljemängdsmätare men de är inte helt otänkbart. Hursom kolla oljenivån omedelbart för om de är oljetryck den varnar för är de illa. Tänkbara orsaker till dåligt oljetryck kan va att de kommer in kylvatten i oljan för då slår oljefiltret igen. Kolla om oljan är vitmjölkig.
Ang tempvarning vilken kod är det i siffror, är de kylvattentemp? På nyare 12- framåt så kan man inte köra iväg omedelbart från kall motor, den måste stå några sek på tomg innan de går komma iväg. Men jag vet inte om de visas tempvarning i displayen under den uppvärmingstiden, men de kan va möjligt?
Om du inte har tomg på den så finns risken att tomgångsregulatorn är väck eller att tps värdet är fel alt felande tps givare.
Men viktigast nu är att kolla oljemängd och att oljan inte är vitaktigt för då har du problem,, typ packbox vid vattenpumpaxel väck.
Hej!

Kikat, oljan ser fin ut, smidig och inte svart eller vit. Och bra nivå enligt stickan.
Stämmer gällande att inte kunna köra iväg direkt, behöver stå lite när den är kall.

Kan det inte bara vara så att den har lampan tänds för bägge dessa tills ''systemet'' är igång och pumpar ut. Det är endast när man startar ''första'' gången för den dagen, när den är helt kall. Har du kört tidigare på dagen, så lyser inga lampor nästa gång du startar :)

Jag tror du är helt rätt på med tändstiften, har beställt 2 nya. För med 100& ärlighet är dessa inte bytta på några år.. Så är nog inte dem bästa dessvärre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hej!

Kikat, oljan ser fin ut, smidig och inte svart eller vit. Och bra nivå enligt stickan.
Stämmer gällande att inte kunna köra iväg direkt, behöver stå lite när den är kall.

Kan det inte bara vara så att den har lampan tänds för bägge dessa tills ''systemet'' är igång och pumpar ut. Det är endast när man startar ''första'' gången för den dagen, när den är helt kall. Har du kört tidigare på dagen, så lyser inga lampor nästa gång du startar :)

Jag tror du är helt rätt på med tändstiften, har beställt 2 nya. För med 100& ärlighet är dessa inte bytta på några år.. Så är nog inte dem bästa dessvärre.
Ok jag måste fråga kompisaren som har en xf1100t om den också tänder oljelampan ett tag vid kall motor men jag tror inte det. Vi får hoppas på stiften men ha inte för stora förhoppningar :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kompisarens xf1100t släcker oljelampan direkt den startar men temp blinkar i minst 30 sek och de går inte köra iväg under den tiden.
Om du har otur har den skurit och går så tungt att den inte orkar hålla sig igång på tomg och bara varvar 6000v . Passa på att känna hur tungt motorn går med tändstiften ur. Dra runt den genom att vrida på variatorn, den ska gå ganska lätt utan stift men man ska känna lite motstånd då kammarna trycker ner ventiler. Bäst är om du kan känna hur lätt en annan 1100t går.
Va de många mil sedan oljan byttes?
Ett till sätt att se om motorn skurit är om de är mycket filspån i oljefiltret, man får hugga upp oljefiltret för att se det.Om lager har skurit så ser man guldfärgade metallspån i filtret.
 
22 feb 2022
7
0
1
31
Sverige
Kompisarens xf1100t släcker oljelampan direkt den startar men temp blinkar i minst 30 sek och de går inte köra iväg under den tiden.
Om du har otur har den skurit och går så tungt att den inte orkar hålla sig igång på tomg och bara varvar 6000v . Passa på att känna hur tungt motorn går med tändstiften ur. Dra runt den genom att vrida på variatorn, den ska gå ganska lätt utan stift men man ska känna lite motstånd då kammarna trycker ner ventiler. Bäst är om du kan känna hur lätt en annan 1100t går.
Va de många mil sedan oljan byttes?
Ett till sätt att se om motorn skurit är om de är mycket filspån i oljefiltret, man får hugga upp oljefiltret för att se det.Om lager har skurit så ser man guldfärgade metallspån i filtret.
Hej!


Det stämmer nog ungefär samma här, jag testade att starta ny precis, det är sekunder oljalampan är på, sedan släcks denna, temp går längre. Kanske lite mer än 30 sekunder till och med!

Jag ska kolla, bytte olja till denna säsong, så det borde ju vara lugnt, vi pratar extremt få mil hittills :D

Men jag ska kolla, stift kommer idag, så får vi se. Ska testa dra runt när jag pluggat ur, återkommer :)
 
22 feb 2022
7
0
1
31
Sverige
Kompisarens xf1100t släcker oljelampan direkt den startar men temp blinkar i minst 30 sek och de går inte köra iväg under den tiden.
Om du har otur har den skurit och går så tungt att den inte orkar hålla sig igång på tomg och bara varvar 6000v . Passa på att känna hur tungt motorn går med tändstiften ur. Dra runt den genom att vrida på variatorn, den ska gå ganska lätt utan stift men man ska känna lite motstånd då kammarna trycker ner ventiler. Bäst är om du kan känna hur lätt en annan 1100t går.
Va de många mil sedan oljan byttes?
Ett till sätt att se om motorn skurit är om de är mycket filspån i oljefiltret, man får hugga upp oljefiltret för att se det.Om lager har skurit så ser man guldfärgade metallspån i filtret.
Du hade rätt gällande okle-lampan. Den går ju bara på någon Sekund. Jag som inte varit uppmärksam. Det är endast temp som är på.
Har inte bytt stift ännu. Sitter ju inte direkt super-enkelt till för att byta :)

det är som sagt antagligen det. När man startar skotern när den stått hela natten. Då kan den stå på tomgång i 30 sekunder. Sedan verkar den sura ned sig och dö. Ger man dock extremt lite gas hela tiden så är det inga konstigheter.
 

Attachments