Arctic cat xc -09 Bluddrar på låg - mellan

geten89

Medlem
21 sept 2013
6
0
1
Hej.

Skotern bluddrar som sagt på låg - mellan men går som en klocka på fullgas.
På förgasarn har jag
Låg fart 35
högfart 410
Bränsleskruv 0.5 varv
Luftskruv 1.5 varv.

Stifterna är hel svarta och dyngblöt varenda gång jag skruvar ut dom. Har tagit bort choken utifall att de var dom som var lite öppen.
Apv portarna har jag justera, renonverat upp el-motorn, Bytt kolvar och tillhörande packningar.
Reedsen har jag kollat upp och dom är hel å fräsch, avgastemp givarn har jag mätt upp å den verkar hel. Förgasarna har jag rengjort flera gånger.

Tändingen har jag på 0 men jag testa flytta den till -1 å tyckte den gick lite bättre.

Kan inte hitta vad som är fel, tycker inte den reagerar så mycket när man ändrar i förgasarn.
Kör man för fint för länge så dödar han stiften.

Vill ha några ideer på vad som kan vara felet, är lur på om de har något med tändingen att göra.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
vet inte om det hjälper, men har du kollat slangarna från förgasarna som går in i luftburken om de sitter på plats? nå slags vacuumslangar av något slag, inte speciellt påläst i vad dom har för funktion men skotern bluddrar och går fett på mellanregistret när de har åkt ur luftburken!

http://arcticcat.arinet.com/Scripts/ImgServ.exe/convert?ilFN=D:\Catalog Data\EMP_IMG\ARC1\IMAGES\0744-093.TIF&ilSC=13&ilIV=0&ilBR=0&ilIF=P&ilRE=8 nr 23
De där slangarna går då inte in i luftburken på min snopro och den går fint endå, flödar bara soppa ur dom där när man vänt gasarna uppochner har jag för mig.

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
Hej.

Skotern bluddrar som sagt på låg - mellan men går som en klocka på fullgas.
På förgasarn har jag
Låg fart 35
högfart 410
Bränsleskruv 0.5 varv
Luftskruv 1.5 varv.

Stifterna är hel svarta och dyngblöt varenda gång jag skruvar ut dom. Har tagit bort choken utifall att de var dom som var lite öppen.
Apv portarna har jag justera, renonverat upp el-motorn, Bytt kolvar och tillhörande packningar.
Reedsen har jag kollat upp och dom är hel å fräsch, avgastemp givarn har jag mätt upp å den verkar hel. Förgasarna har jag rengjort flera gånger.

Tändingen har jag på 0 men jag testa flytta den till -1 å tyckte den gick lite bättre.

Kan inte hitta vad som är fel, tycker inte den reagerar så mycket när man ändrar i förgasarn.
Kör man för fint för länge så dödar han stiften.

Vill ha några ideer på vad som kan vara felet, är lur på om de har något med tändingen att göra.
hade oxå problem med att den bluddra i början.. hade 35 lågfart å fick rådet att aldrig åka under 45.. så bytte till 45 å de blev mycket bättre!

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Vet när jag hade mina 600 Snopros, så bytte jag startmunstyckerna till mindre.
Ett fel på 600orna är att vevhuset är lite för stort, så om man kör lite lungnare el står på tomgång.
Så fylls vevhuset upp med bränsle och maskinen börjar blöddra.
Patrik Lövdahl på Smp i lule plastar vevhusen på racemaskinerna.
Men att byta startmunstyckerna hjälper en del.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
De där slangarna går då inte in i luftburken på min snopro och den går fint endå, flödar bara soppa ur dom där när man vänt gasarna uppochner har jag för mig.
det blir skillnad om man kör på samma bestyckning, först med slangarna i luftburken, sedan när de åker ut bluddrar skotern så mkt så den kommer aldrig upp i toppvarv. har inte sagt att man inte kan bestycka bort det om slangarna aldrig är i burken

det är inte bara jag som haft det beteendet, men har inte forskat i va de har för funktion för förgasarna. finns säkert någon kunnig som vet bättre :)

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
det blir skillnad om man kör på samma bestyckning, först med slangarna i luftburken, sedan när de åker ut bluddrar skotern så mkt så den kommer aldrig upp i toppvarv. har inte sagt att man inte kan bestycka bort det om slangarna aldrig är i burken

det är inte bara jag som haft det beteendet, men har inte forskat i va de har för funktion för förgasarna. finns säkert någon kunnig som vet bättre :)
vart stoppar du in dom slangarna? borrat egna hål eller? finns ju inte på dom orginal:)

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
jo? vad blev det här för sandlåda, tror du jag hittar på eller. Jag får väl fota och pma dig när jag åker förbi någon snopro 600, det var både på min xc 09 och simon och emils sx -10or eller om det va -11or, minns inte. möjligen osäker på om det blev rätt slangar på sprängskissen om det är det som förvillar dig, det är iaf en slang från varje förgasare in i luftburken bredvid insugsgummina

back to topic

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Jag frågar bara för att det inte är på min maskin eller på sprängskiss, inte för att klanka ner på dig? Det kan säkert ha blivit fel slangar på sprängskissen som du menar. Är det sandlåda för dig att ta reda på saker om sin maskin eller påpeka något man tycker är fel hör du inte hemma på ett forum.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
kolla ordentligt på din egen maskin först då du har en, precis bredvid där gummina från gasarna går in i burken, nästan så att flänsen från gummina täcker för hålet. på MAGsidan om bägge hålen för insugsgummina

haft maskinen sedan ny och jag har iaf inte borrat några egna hål, inte de andra ägarna heller.
bilden på sprängskissen är från fel håll så man ser inte hålbilden in i luftburken. Slangarna vi pratar om är förvisso inte med överhuvudtaget vilket är konstigt, då vi båda är överrens om att dom finns iaf :)

kan försöka ta bild senare ikväll men har inte slangarna kvar då jag bytt motor

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Det har jag gjort, har nyligen plockat ner min maskin och är därför säker att där inte sitter några slangar på min, men ska kolla upp det eftersom det verkar konstigt att bara min skulle vara utan:)

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Hål i luftburken hade jag( konstigt nog övertejpade av tidigare ägare?) så får kolla upp exakt vilka slangar som ska gå dit, får tacka dig antonbc som upplyste om det:)

geten89

Medlem
21 sept 2013
6
0
1
Vissa årsmodeller och maskiner vart levererad med holtzman attaz, eller någon liknande modell. Så de kan har varit en sådan du har ägt. Har rivit skoter kanske 15 gånger för att hitta nå fel å de finns inga anslutningar i eller på luftburken.

Stiftena är de inte heller för de gick nog åt minst 10 par förra året.

Ska pröva att skruva ut luftskruven så mycket jag kan för att se om de blir någon skillnad.