Arctic Cat Panther 660T läcker olja

greger911

Ny medlem
27 jan 2021
4
0
1
39
Hallstavik
Kära kamrater,
Jag har uppgraderat min maskinpark med en Arctic Cat Panther 660 Touring. Grejen är den att det läcker olja ur ett hål i växeln, (se bild).
Vad är det för hål? Varför är det där, och ska det vara pluggat?
Oljan är också grå vilket då tyder på vattenintrång.
Vad ska det vara för olja där?

Den bakre fjädringen har en tendens att gå ner i botten för att sedan gå sakta upp till en viss del. Den sista delen får man lyfta upp. Är det gasfjädern eller råttfällan?

Jag upplever att den har en välttendens vid ganska ojämnt underlag. Kan det vara att fjädringen fram är för mjuk?

Det var allt det.
Många tack för svar.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oljeklägget har jag ingen koll på men fjädringen låter helt ok. Om fjädringen är rätt inställd så ska den ha lite frihäng som de heter. Från upplyft maskin till nersläppt ska den sjunka ihop några cm typ 3-5cm ber på fjädringslängd och sätter man sig på maskinen får den gärna sjunka 10cm. Man slipper då stuts strax efter topparna på guppen.
 

greger911

Ny medlem
27 jan 2021
4
0
1
39
Hallstavik
Oljeklägget har jag ingen koll på men fjädringen låter helt ok. Om fjädringen är rätt inställd så ska den ha lite frihäng som de heter. Från upplyft maskin till nersläppt ska den sjunka ihop några cm typ 3-5cm ber på fjädringslängd och sätter man sig på maskinen får den gärna sjunka 10cm. Man slipper då stuts strax efter topparna på guppen.
Allright. Det var matnyttig information om fjädringen.
vad tror du om medarnas fjädring? Den är lite vältbenägen. Vad skulle det kunna bero på?
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
En bekant till mig hade en AC 660T tidigare och vält-tendenserna du skriver om var fruktansvärda, maskinen är rejält framtung och instabil i snö och styrde man vänster och burkade dök maskinen som en ubåt till höger ändå, att puttra fram sakta i snön var inte att tänka på med den då viktfördelningen var hopplös. Kanske ett par redigt breda belag kan hjälpa till något.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om den är tung fram skulle jag först köpa breda skidunderlag till skidorna så den inte sjunker undan åt alla håll i snö. Sedan spänner man fjädrarna man i framvagnen. De låter även som krängningshämmarstaget är för klent för vikten. Men att få tag i starkare som passa är nog omöjligt och förstärka dem är också svårt då de är fjäderstål.
 

greger911

Ny medlem
27 jan 2021
4
0
1
39
Hallstavik
En bekant till mig hade en AC 660T tidigare och vält-tendenserna du skriver om var fruktansvärda, maskinen är rejält framtung och instabil i snö och styrde man vänster och burkade dök maskinen som en ubåt till höger ändå, att puttra fram sakta i snön var inte att tänka på med den då viktfördelningen var hopplös. Kanske ett par redigt breda belag kan hjälpa till något.
Det låter onekligen som min skoter det.
åker man två så är det ett helvete, speciellt om paxet är tungt.
Man kanske skulle uppgradera skoter till nästa säsong.
Vad har ni för förslag till en stabil touringskoter med skaplig motor?

Vad ska det vara för olja i växelhuset?
 

greger911

Ny medlem
27 jan 2021
4
0
1
39
Hallstavik
Om den är tung fram skulle jag först köpa breda skidunderlag till skidorna så den inte sjunker undan åt alla håll i snö. Sedan spänner man fjädrarna man i framvagnen. De låter även som krängningshämmarstaget är för klent för vikten. Men att få tag i starkare som passa är nog omöjligt och förstärka dem är också svårt då de är fjäderstål.
Jag tänkte gå ut nu och byta dämpare baktill. Får se vad man skaffa för skidunderlag till maskinen.
 

Bearcat glöte

Ny medlem
7 jan 2022
1
0
1
39
Falun
Hej har lika problem med min bearcat att den läcker olja ur hålet som du visar.har fått förklarat att det är ett vetilationshål för växelådan.Frågan är varför oljan tar sig ut där.fick du nån ordning på det?