Arctic Cat Crossfire 8 -08

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Tänkte handla en ny inför säsongen. Sprillans ny, men 08-årets modell.
Vad tycker ni? Är det en bra skoter? Jag kommer att köra både på och utanför led.

/
JohnVanB

Senast redigerad av en moderator:

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Jag tror det är en kanon skoter.

Bästa hybriden enligt mig ! Det finns ju lite att åka med i den också ;)

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Ja köpte en sån i November ifjol.
Hade tidigare en F6'a -04
Ja åkte ca 260mil med den i vinter och är väldigt nöjd med den.

Jag uppfattar maskinen så här.
Denna är mer åt mountain hållet än andra maskiener.
Andra tillverkare har utgått från korta maskiner när dom byggt sina crossovermaskiner.
Arctic utgick ifrån M7'an å byggde den med ledvänlig.

-08'an fick 38mm matta

Jag har fått styrboxen uppdaterad/utbytt p.g.a nått fel som gjorde att det blev en felkod.
Buken vid avgasutsläppet har smultit. Ny på garantin
Orsaken är nog att avgaserna leds via krängaren fram in i plasten
Lika bra att tejpa på mer alufolie innan man börjar köra.

Brukar dra runt 2L/mil
Styret kunde ha vart lite högre

Det var mina tankar..

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Tack för era synpunkter! :)Mmm...jag tyckte oxå att 38:ans matta verkar vara en trevlig grej som sitter på från fabrik.
TLK; Varför tycker du att det är den bästa hybriden? Varför slår den tex. X-trim eller Renegade XP? Utveckla gärna din motivering ! :)

/
JohnVanB

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
har själv en c8 07. har kört nästan 500 mil. helt problem fritt,har bytt rem en gång, inte för att det va nödvändigt, fick också problem med smält follie vid utblåset, har funkat sen ja satt ditt mer folie,tyckte själv att det tog ett tag innan jag kom underfund med den efter led, på 07 sitter dubbla styrstål vet ej hur det är på -08, men bytte till enkla blev mkt bättre grep vid kurvtagning.tycker att den inte är så ruggigt rapp första 0-30m. men enligt snowmobils test årets skoter så va ju 08 snabbast 0-200m, om det beror på fästet på nya 38 har ja inte nå koll på. när det gäller dom andra hybriderna så är dom lite mer betonad på ledkörning och crossfiren är väl mer inriktad på utanför leden..

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Tack för era synpunkter! :)Mmm...jag tyckte oxå att 38:ans matta verkar vara en trevlig grej som sitter på från fabrik.
TLK; Varför tycker du att det är den bästa hybriden? Varför slår den tex. X-trim eller Renegade XP? Utveckla gärna din motivering ! :)

/
JohnVanB
Jag tycker att den slår t.ex. X-trim'en efter som att den är byggd på ett m7 chassie med mycket bra lössnöegenskaper. Sen är det väldigt påkostade dämpare både i framvagn, fox float, och i boggie, fox zero pro?..

Arctic Cat har som sagt utgått från en m7a och sedan satsat på att få den trivsam efter leden, vilket de har lyckats väldigt bra med! Det går att åka lika fort som med de flesta korta skotrar utan att behöva "studsa" fram på leden. Framvagnen är som du kanske vet mycket bra, ställbart tryck med luftpump, samt lagom hög. Boggien är även den otroligt bra, sväljer alla gupp efter de sämsta lederna. Med den 345cm långa mattan så har du bättre grepp i starter, bättre bromsförmåga och viktigast av allt otroligt mycket bättre lössnöegenskaper än en kort maskin.

Edit: Ett annat plus är dynan som sitter på. Den är lagom hög, hård och rätt smal fram emot tanken vilket gör skotern väldigt lätthanterlig och smidig när man både står upp och sitter ner.

Det är riktigt styvt chassie, fotstegen t.ex, vilket gör att den håller bra att hoppa med.

Styret hade fått vara 1" högre enligt mig, men det fixas ju lätt. Annars är det som sagt, enligt mig, en toppenskoter med mycket mycket bra led- och lössnöegenskaper.

Last edited:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Hur tycker ni mappningen funkar på -08an,
får den fet blandning eller har dom fått till dom?

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Jodå! Nu har jag förbrukat en hel del mil på skotern och jag har nästa bara bra att säga om den! Funkar exakt till vad jag ska ha den till; på led och utanför led. Bra drag i motorn och perfekt chassi och kanon med 38:an matta. Lite jobbig att hantera då träden står väldigt tätt då man beger sig utanför leden, men det är bara att jobba på med lite muskelkraft så löser man det också.

Att den ska vara snabbast i acceleration och toppfart i SOY-testet har jag lite svårt att se, då jag själv inte upplever den såååååå extrem, men det är klart, ett test är ju ett test. Skulle vara kul att se vad den gör 0-100 km/h på för tid?

Allt som allt, mycket nöjd! :)

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Har inte gett upp MC-säsongen ännu, men suktar redan efter att få ta fram skotrarna,,,,

Tänkte bara nänmna de problem som uppstått under föregående säsong:
Trasig tankmätare, fixat på garanti
Trasigt mätarhus, LCD-displayen tog in fukt och resulterade i utbytt mätarhus på garanti.
Missljud, gnissel på vänstersidan fram. Har läst om att fler upplevt detta på forumet, men enligt ÅF så är det inget "fel" utan helt enkelt framvagnen som gnekar lite i bussningarna.

Annars står jag fast i min tidigare uppfattning om skotern, helt suverän!

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Dom skaerna du har haft problem med har ja bara varit otur så att säga :) Har altid hört om nått problem med nån crossfire :) Lr jo, en kompis klagade rejält över sin CF7as klena boggiskenor.. fast hoppar man 25 meter å landar på bakre delen av skenorna så är de inte så konstigt :p