Apex felande efter vältning.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kompisaren välte med en 12as Yamaha apex i går den låg på sidan i ca 7 minuter innan vi fick upp den på rätt köl. Den låg vurpad i sidled utför i en backe och ingen kom dit på typ 7 min. När vi fått upp den rakt så går den bara i felsäkert läge dvs tomg och gasar man motar den bara man kommer inte en meter. I displayen visades en oljekanna och de stod low nogot? Jag få snart reda på exakt vad de stod. De blev överfullt med olja i oljetanken så vi provade välta den åt andra hållet några minuter men de funkade inte heller, Vi provade lossa oljestickan och drog upp den så nivån blev tillfälligt rätt så länge man höll upp stickan men de funkade inte heller. De blev bogsering hem.
Vad har hänt de ska väl tåla en liten vältning.
 

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Har vart med om detta vid service en gång.
Man har lyckats få ut för mycket olja och det blir ett vacum i pumpen som låser hela smörjningen.

1. Låt den stå en halv dag med lite grejor under höger skida.

2. Starta och håll gas, kan lura den att gasa upp innan den registrerar felkoder.

3. Kamaxelgivaren kan ha fått tuppjuck, plocka ur den och gör rent den.

4. Har vart med om samma grej när en stator gav upp på en venture lite också. Stod lågt oljetryck och gick bara på tomgång
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Den blev normal efter att ha stått ett dygn men jag läste någonstans att man ska starta dem men inte röra gasen på 1 minut så ska de bli ok också. Om man måste vänta flera timmar efter en vältning går de inte ha en Yamaha jag hoppas verkligen 1 minuts tomg funkar nästa gång.
 

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Den blev normal efter att ha stått ett dygn men jag läste någonstans att man ska starta dem men inte röra gasen på 1 minut så ska de bli ok också. Om man måste vänta flera timmar efter en vältning går de inte ha en Yamaha jag hoppas verkligen 1 minuts tomg funkar nästa gång.
Eller så sätter man en backventil i slangen till luftburken.