Ang variatorer/rem-ätning/schimsning Edge 800 -01

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Hejpa!

Så här ligger det till, Den eländiga Le:n går varm på variatorerna, båda, Har sprängt 2st Ultimax remmar (144-446-0u9) Nött ut en orginalrem totalt (3111080) och är nu på väg att fransa upp en till ultimax av samma modell.
Detta har hänt under körning på hårdpackad led OCH i djupsnö körning. så det verkar inte spela någon roll med belastningen?

Har bytt ALLA motorkuddar, motorn står spikrakt jämfört med sekundären. Schimsningen på sekundären är 0.6mm fel (tycker det inte borde göra så mycket?) Har 38mm matta och den är nerdrevad 2 kugg på lilla & Det är Korrekt förspänning på sekundärfjädern.

Och nu när jag bytte rem sist, verkade den vara lite bredare för jag var tvungen att ställa om bredden mellan sekundärskivorna till läge 5 ( max isär, förövrigt så skiljer det 3 mm på läge 1 och 5. ).
Måste jag då samtidigt schimsa om sekundären så att spelet håller sig på 16mm som det står i boken att det skall vara mellan prim. och sek. innerkant?
Hur mycket skall sekundären kunna flyta på axeln, vilket spel?

Någon som har haft liknande problem (antar det) med sina 800 or?
Och vilken lösning har ni lyckats med?

Tacksam för svar!

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Någon som vet om motorn ska stå lite snett, för att förebygga att den drar sig snett?

Btw så har jag även monterat en slp tourqe arm i framkant på motorn, och momentstoppet är flångnytt.