ang skidspår

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
tja, jag var och körde skoter igår efter en skogsbilväg där vi i över 10 års tid alltid kört skoter men helt plötsligt har dom dragit ett stort skidspår där och satt ihop det med det riktiga en km bort(vet inte varför).

Hade lite olja kvar i skotern så ist för att då köra tillbax kanske 1 mil extra körde jag på sidan av skidspåret sakta så att oljan inte skulle ta slut helt men nu undrar jag vad det finns för rättigheter eller regler för att dra skidspår vart man vill

ja mena vi har alltid kört skoter där så länge jag minns men nu helt plötsligt går det inte

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Drar man ett skidspår på ett sådant ställe där man inte kan åka brevid anser iallafall jag att man kan åka över det. Jag menar ingen kan väl ha monopol på tex en stig i skogen eller liknande. Om inte det är privat mark som markägaren själv har dragit upp ett spår.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vad jag förstått så är det ju inte FÖRBJUDET att köra snöskoter i ett skidspår, vare sig det är ett elljusspår eller ett spår som är draget fritt i terrängen.
Men den som anlägger skidspår, framförallt elljusspår, ser ju i regel till att det är draget i nära anslutning till tätorter, där det i regel finns ett skoterförbudsområde. Så i sådana fall så är det ju olagligt att köra snöskoter i eller brevid ett skoterspår.

Så i detta fall (om det inte är i ett skoterförbudsområde) så har nog en spårhållare, även med markägarens tillstånd, svårt att förbjuda skoteråkning rent lagligt. Däremot så kan dom ju sätta upp förbudsskyltar, men jag tror som sagt inte att dessa gäller rent juridiskt sett.
Men som skoteråkare, så är det som alltid, vi blir "Sparkade på" om vi inte visar stor hänsyn till andra som rör sig i naturen.

Så det bästa är ju att ta reda på vilka grunder spåret tillkommit.
Börja med markägaren, han vet ju säkert vem som gjort spåret.
Förklara att vägen är en perfekt skoterled som också gör att det inte körs på hans marker vid sidan om, vilket en markägare i regel gilar att höra.
Prata sen med den som gjort spåret, och hör vad som är tänkt.
Lägg fram egna argument, som att det till exempel under en massa år fungerat som ett skoterstråk, och förklara dom problem som kan uppstå, när skoterfolket är vana sedan länge att köra skoter där, plötsligt hamnar i ett skidspår.

Men det kanske är en skidtävling som är planerad där, så efter någon helg när skidtävlingen har varit, så har ni ju en fin och jämn skoterled istället. :rock:

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Det jag menade var om en person drar upp ett skidspår mitt ute i skogen enbart för sin egen skull där man tidigare alltid åkt skoter då blir iaf jag less. Har stött på precis det här nu i vinter och jag kör som vanligt. Den personen har INGEN rätt att förbjuda skoterkörning i "sina" spår

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Drar man ett skidspår på ett sådant ställe där man inte kan åka brevid anser iallafall jag att man kan åka över det.
Jag håller bara med. Om någon dragit ett skidspår där det varit skoterspår och det inte går köra bredvid för "spårägaren" skylla sig själv.

fradde18

Välkänd medlem
15 mar 2009
126
0
6
örnsköldsvik
det är bara köra. så tråkigt att alla bli arga på skoteråkare när dom går med hund i skoterspåret och tar förgivet att det är skoteråkarn som ska flytta på sig. samma med skidåkare.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
har mailat kommunen nu och frågat om det är ett "riktigt" skidspår annars kan jag lika gärna köra där, behöver ju inte riva upp det elelr köra på "spåret" för det eller blåsa förbi någon åkare i 100hm/h

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
men ska köra förbi där imorgon och se om någon bryr sig, men förstår inte varför dem dragit ett stort skidspår rakt ut efter en skogsbilväge som kanske är 1 km/h och slutar i en återvädsgränd helt rakt av från det riktiga spåret. och det är långt från civilisation med

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
men ska köra förbi där imorgon och se om någon bryr sig, men förstår inte varför dem dragit ett stort skidspår rakt ut efter en skogsbilväge som kanske är 1 km/h och slutar i en återvädsgränd helt rakt av från det riktiga spåret. och det är långt från civilisation med
Hur lång är en väg som är 1km/h? :stupid: :)

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
det är bara köra. så tråkigt att alla bli arga på skoteråkare när dom går med hund i skoterspåret och tar förgivet att det är skoteråkarn som ska flytta på sig. samma med skidåkare.
Vad jag har lärt mej så har alltid skoteråkaren väjningsplikt mot skidåkare och andra som vistas på leden.
Helt fel tycker jag då det är skotrar som leden är till för. Men det är nog för att det inte ska hända så mycket olyckor.

Jag drog en led genom skogen nu i vinter för att inte köra på täkterna här. Bara föra att visa hänsyn. Men efter ett par dagar så hade dom dragit ett skidspår på "min" led. Men men... Tydligen har dom ett träningspår för vasaloppet just där och det visste inte jag eftersom jag flyttade hit i sommras. Så det vara bara att börja köra på täkterna så jag kunde ta mej till leden.

Last edited:

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Hehe men jag förstår din poäng.. Va lika för mig den här vintern.. Ett spår som jag alltid har åkt så långt tillbaka jag vet plötsligt den här vintern har dom dragit skidspår där? Och det är många skoteråkare som åker där. Och ingen brydde sig om skidspåret men varje gång det kom nysnö så spåra dom upp nya skidspår. Vet inte hur det är nu men det är nog samma. För min skoter har juh rasa :p

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
"Hej

Jag har pratat med Stig Jonsson som har koll på kommunens skidspår och skoterleder. Han vet hur det ser ut i det område du beskriver. Skoter skall köras efter de skoterleder som finns angivna här i Storuman."

svaret jag fick av kommunen, känns inte som om jag fick ut så mycket information om de frågor jag ställde ang att köra skoter på samma ställe då det inte kan vara ett "riktigt" skidspår

och föresten så tycker jag att det han sa att "Skoter skall köras efter de skoterleder som finns angivna här i Storuman." är ganska klockren. Det kan ju lika gärna stå "skidåkare skall åka efter de skidspår som finns angivna här i Storuman." inte på SKOTERLEDERna om det nu är totalt förbjudent att ens köra skoter där det inte är en led

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
"Hej

Jag har pratat med Stig Jonsson som har koll på kommunens skidspår och skoterleder. Han vet hur det ser ut i det område du beskriver. Skoter skall köras efter de skoterleder som finns angivna här i Storuman."

svaret jag fick av kommunen, känns inte som om jag fick ut så mycket information om de frågor jag ställde ang att köra skoter på samma ställe då det inte kan vara ett "riktigt" skidspår

och föresten så tycker jag att det han sa att "Skoter skall köras efter de skoterleder som finns angivna här i Storuman." är ganska klockren. Det kan ju lika gärna stå "skidåkare skall åka efter de skidspår som finns angivna här i Storuman." inte på SKOTERLEDERna om det nu är totalt förbjudent att ens köra skoter där det inte är en led
Är skidspåret det talas om, inom ett område som det är skoterförbud på, så är det ju tyvärr inte tillåtet att åka på skidspår inom området, vare sig det är kommunala eller gjorda av privat personer.
För som skoteråkare är man ju tvingad att åka på dom uppmärkta skoterlederna, och till skillnad från skidåkare, så har man ingen laglig möjlighet att skapa och åka på "Egna" leder.

Men ligger skidspåret utanför ett skoterförbudsområde, så finns det nog ingen juridisk möjlighet att stoppa någon från att åka på ett skidspår !

Och som sagt tidigare, så har du som skidåkare alltid företräde, vare sig det är på en skoterled eller inte. Alltså det går inte förbjuda någon att gå, åka skidor, eller på annat sätt förflytta sig på en skoterled.
Om det då är lämpligt att åka skidor på en skoterled, är en helt annan sak.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Bara för att ni alltid har kört skoter där innebär det ju inte att ni har förkörsrätt. Men så länge det inte är skoterförbud så är det väl bara köra men som alltid så kan man ju visa hänsyn.