Allroundmaskin/pulkdragare

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Hej!

Har börjat leta skoter i prisklassen upp till ca 60k. Tänkte egentligen mest höra hur det är med avgaslukt i pulkan, då det är något jag vill utsätta familjen för. Fyrtakt och e-tec är förstås bäst, men hur är typ arctic och polaris? Är deras motorer, från typ 2013 och framåt okej ur familjesynpunkt? Är 600 bättre än 800?
Bonusfråga, yamaha viper 162, funkar dom som allround om man kapar kammarna? Verkar finnas för vettigt pris ganska ofta.

//Viktor
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Viper 162 går faktiskt hyffsat på led även om kammarna är höga sen beror det naturligtvis på hur fort du tänker åka.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Hade en Summit 800 154" -13 som allround tidigare.
Funkade väldigt bra både vid friåkning och med pulka bakom.
Lugn trevlig motor som går tyst, billigt och bra.
Var väldigt nöjd med den.

Polaris 800 vid dom årsmodellerna är i princip raka motsatsen i alla aspekter...
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Viper 162 går faktiskt hyffsat på led även om kammarna är höga sen beror det naturligtvis på hur fort du tänker åka.
Låter lovande, nä köra fort på led är inte favoritaktiviteten så det är ingen fara, och om man tänker lynx 49 som är lika lång så tycker jag det är en fullt tillräckligt bra skoter på alla punkter, tackar!

Hade en Summit 800 154" -13 som allround tidigare.
Funkade väldigt bra både vid friåkning och med pulka bakom.
Lugn trevlig motor som går tyst, billigt och bra.
Var väldigt nöjd med den.

Polaris 800 vid dom årsmodellerna är i princip raka motsatsen i alla aspekter...
Hehe okej, hade som den känslan.. är arctic i samma klass som polarisarna kanske?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Hade en 2014 Ski-doo Freeride 154" 800 E-tec tidigare som åtminstone de sista två åren (efter att en sambo kom in i bilden) användes som allround-maskin och det funkade den finfint till. Bara ner med isrivarna när man skulle dra pulka så var det inga som helst problem. Mjukt och fint tillslag på variatorn (dock lite trist för friåkning kanske) och bra och tålig fjädring. Samma lär antagligen gälla Lynx Boondocker 3900 antingen med 600 eller 800 E-tec, 2014 och framåt. Lynxarna ska även gå att få med (eller utrusta) extra luftkylning via kylfläkt och det lär ytterligare hjälpa vid pulkdragning. Både Freeride och Boondocker är roliga maskiner att köra med om man vill leka lite också. Bör gå att hitta för kring 60k.

Kan inte uttala mig så mycket om Arctic Cat eller Polaris förutom att en kompis med en Polaris Pro RMK från 2013-2014 någon gång haft väldiga problem att dra pulka med den pga. varmgång. Det är dock en 800, vet inte om 600 är bättre.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Både Polaris och Arctic/Yama finns med lite olika stora kylsystem i snarlika maskiner, tar du en med litet kylsystem kommer du får det jobbigt i vissa fören.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Kan inte uttala mig så mycket om Arctic Cat eller Polaris förutom att en kompis med en Polaris Pro RMK från 2013-2014 någon gång haft väldiga problem att dra pulka med den pga. varmgång. Det är dock en 800, vet inte om 600 är bättre.
Ska man dra nåt så ska man hålla sig långt ifrån Pro RMK.

Bytte faktiskt från Summit 800 154" -13 till Pro RMK 800 155", mitt i säsong dessutom.
Körde Summit ena helgen och RMK nästa helg.

Från att med Summiten kunnat dra gallersladd hur länge man vill utan varmgång så tog sig inte RMK:n mer än ett par kilometer med pulka bakom innan den höll på att koka.
En 600 tror jag inte är nåt speciellt mycket bättre.

Byggde sen om RMK:n med större kylare, och då blev det bättre, men ändå inte lika bra som Summiten.
RMK:n drog ju dessutom närapå dubbelt så mycket soppa när man åkte med familjen...
Den var dock helt underbar i djup snö och brant terräng så den blev kvar ändå, sen fick en Commander ta över familjeåkningen :)

En Freeride som Henriksson föreslår är ett väldigt bra förslag, då dom är lite bredare i framvagn och därmed mer stabil på led, om man önskar det.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tack för tipsen! Låter ju som BRP är det man ska ha om man ska köra tvåtakt, och boondocker/freeride vore nog ganska perfekt för min användning :)
 
Reactions: Henrikssons

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag kanske inte förstår frågan, men du är väl ute efter en mer allroundmaskin?
Om du ändå ska titta på BRP så skulle jag inte direkt välja en Boondocker eller Freeride.
Båda är mer fokuserade på lössnö. För en allroundmaskin verkar en Renegade eller Xterrain vara lämpligare, det är crossover-maskiner. Eller utility-maskiner som Expedition eller Ranger. En Boondocker eller Freeride kan också vara/bli lämplig som allroundmaskin, men till exempel mindre trevlig att åka på lederna än en mer crossover-/utility-maskin.

Jag har köpt Lynx Boondocker 800 E-TEC DS 3900 ES AR 2017. (80k)
Det är ES/AR= Elstart och extrakylare med elfläkt standard, jag hoppas det blir bättre kyla på lederna.
Och den har en dragkrok.
Jag hoppas det är den idealiska 'allroundmaskin för mig', mer fokuserade på lössnö och friåkning an ledåkning och pulkdragare.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Jag kanske inte förstår frågan, men du är väl ute efter en mer allroundmaskin?
Om du ändå ska titta på BRP så skulle jag inte direkt välja en Boondocker eller Freeride.
Båda är mer fokuserade på lössnö. För en allroundmaskin verkar en Renegade eller Xterrain vara lämpligare, det är crossover-maskiner. Eller utility-maskiner som Expedition eller Ranger. En Boondocker eller Freeride kan också vara/bli lämplig som allroundmaskin, men till exempel mindre trevlig att åka på lederna än en mer crossover-/utility-maskin.

Jag har köpt Lynx Boondocker 800 E-TEC DS 3900 ES AR 2017. (80k)
Det är ES/AR= Elstart och extrakylare med elfläkt standard, jag hoppas det blir bättre kyla på lederna.
Och den har en dragkrok.
Jag hoppas det är den idealiska 'allroundmaskin för mig', mer fokuserade på lössnö och friåkning an ledåkning och pulkdragare.
Tack! Nja det jag undrade över mest var egentligen dom olika märkena motorers egenskaper när det kommer till hur dom funkar som allround. Pulkdragningen jag ska använda det till kommer inte vara största delen av milen, men dom flesta skotrar går ändå bra att dra pulka med. Din som dessutom har elfläkt skulle gå förträffligt till det. Skillnaden mellan en xterrain, ranger och (förra generations) boondocker är ändå inte så värst stora, och jag ska inte ha 76mm kammar :)
 
Reactions: Sneeuwscooter

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Jag kanske inte förstår frågan, men du är väl ute efter en mer allroundmaskin?
Om du ändå ska titta på BRP så skulle jag inte direkt välja en Boondocker eller Freeride.
Båda är mer fokuserade på lössnö.
De nya Ski-doo Freeride och Lynx Boondocker DS (2018 och framåt) på G4-chassiet respektive Radien-chassiet är definitivt mer fokuserade på lössnö, men generationen innan det på XM-chassiet respektive REX2-chassiet skulle jag definitivt säga vara allround. De har ju bredare framvagn, bättre stötdämpare, fler förstärkningar och bredare fotsteg (Freeride åtminstone) än de rena lössnömaskinerna och är i mitt tycke betydligt mer allround än Ski-doo Renegade och Lynx X-trim i de årsmodellerna (som har starkt fokus på ledkörning).

För pengarna som Vituraz var beredd att lägga (60k) ut så får han ingen maskin på vare sig G4-chassiet eller Radien-chassiet så det blir på XM-chassiet respektive REX2-chassiet som han behöver inrikta sig. Därmed heller ingen Lynx Xterrain eftersom de kommit först med Radien-chassiet. Annars så håller jag med om Xterrain vore en ypperlig maskin eftersom de har extra luftkylare/fläkt installerad från fabrik och från Ski-doo:s sida så skulle säkert Backcountry X-RS på G4-chassiet vara en toppenkandidat.
 
Last edited:

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
De nya Ski-doo Freeride och Lynx Boondocker DS (2018 och framåt) på G4-chassiet respektive Radien-chassiet är definitivt mer fokuserade på lössnö, men generationen innan det på XM-chassiet respektive REX2-chassiet skulle jag definitivt säga vara allround. De har ju bredare framvagn, bättre stötdämpare, fler förstärkningar och bredare fotsteg (Freeride åtminstone) än de rena lössnömaskinerna och är i mitt tycke betydligt mer allround än Ski-doo Renegade och Lynx X-trim i de årsmodellerna (som har starkt fokus på ledkörning).

För pengarna som Vituraz var beredd att lägga (60k) ut så får han ingen maskin på vare sig G4-chassiet eller Radien-chassiet så det blir på XM-chassiet respektive REX2-chassiet som han behöver inrikta sig. Därmed heller ingen Lynx Xterrain eftersom de kommit först med Radien-chassiet. Annars så håller jag med om Xterrain vore en ypperlig maskin eftersom de har extra luftkylare/fläkt installerad från fabrik och från Ski-doo:s sida så skulle säkert Backcountry X-RS på G4-chassiet vara en toppenkandidat.
Ah, tack för förklaringen.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Det blev en -15 Viper mtx 153 med 57mm kammar och fox-dämpare runt om. Tror det blir ruggigt bra. Gått 890 mil men under 200h så den har nog mest gått led :)
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
De nya Ski-doo Freeride och Lynx Boondocker DS (2018 och framåt) på G4-chassiet respektive Radien-chassiet är definitivt mer fokuserade på lössnö, men generationen innan det på XM-chassiet respektive REX2-chassiet skulle jag definitivt säga vara allround. De har ju bredare framvagn, bättre stötdämpare, fler förstärkningar och bredare fotsteg (Freeride åtminstone) än de rena lössnömaskinerna och är i mitt tycke betydligt mer allround än Ski-doo Renegade och Lynx X-trim i de årsmodellerna (som har starkt fokus på ledkörning).

För pengarna som Vituraz var beredd att lägga (60k) ut så får han ingen maskin på vare sig G4-chassiet eller Radien-chassiet så det blir på XM-chassiet respektive REX2-chassiet som han behöver inrikta sig. Därmed heller ingen Lynx Xterrain eftersom de kommit först med Radien-chassiet. Annars så håller jag med om Xterrain vore en ypperlig maskin eftersom de har extra luftkylare/fläkt installerad från fabrik och från Ski-doo:s sida så skulle säkert Backcountry X-RS på G4-chassiet vara en toppenkandidat.
Xterrain 850 har inte extra kylare från fabrik, fanns som tillval möjligtvis. Xterrain 850 är en Boondocker med lägre matta och elstart som standard. Har en Xterrain 850 själv, mycket bra maskin.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Tror inte alla xterrain 600 har kylaren heller men bra tillval jag har monterat en på min Boondocker 850.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Det blev en -15 Viper mtx 153 med 57mm kammar och fox-dämpare runt om. Tror det blir ruggigt bra. Gått 890 mil men under 200h så den har nog mest gått led :)
Viper motorn håller länge så den är bra möjligt du får byta lite bussningar men är inga stora pengar. Tror du blir nöjd är en bra allround maskin.
 
Reactions: Vituraz