Allrounder för både familjetur med pulka samt buskörning i lössnö på fjäll och i gles skog

erikstigg

Ny medlem
8 dec 2022
2
0
1
33
jämtland
Hej!

Har kört mycket skoter genom åren men aldrig ägt en egen - men nu ska det bli ändring på det.

Letar efter något allround som kan köras 50% på led och hårda platta underlag med passagerare och släp (inkl barn i pulka), samt 50% buskörning i lössnö på fjället och möjligtvis i gles skog.

Behöver inte vara absolut starkaste motorn för att ta sig upp för branta bergssidor exempelvis. Har hellre isåfall en lite klenare motor men som man inte behöver oroa sig för att den ska gå sönder (tycker man läser mycket här på forumet om motorer som skär och liknande.)

Vad är era bästa råd med en budget runt 70-90tkr?

Tack på förhand! Verkar finnas mycket att ta hänsyn till när det kommer till skotrar så bli spännande att få lite tips!
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om du vill ha en skottsäker motor så är BRP:s 600 E-tec ett bra val, den är inte den roligaste eller starkaste, men hållbar och bränslesnål. Förslag, om du vill kunna busa lite och ha roligt i lössnön, kan vara antingen Lynx Boondocker 3900 (mattlängden, motsvarar ca. 154") 600 E-tec eller Ski-doo Summit 154" 600 E-tec. 2014 och framåt då bägge fick lite modernare chassin just 2014. Ingen av dem har kylfläkt original, så du behöver komma ihåg att köra med isrivarna nere när du ska dra pulka på hårda spår så att de inte går varma. Åtminstone på Boondocker så vet jag att det går att eftermontera kylfläkt om man så skulle önska.

Något mindre busiga alternativ kan vara Lynx 49 Ranger 600 E-tec (var dock noga med att läsa på vilka årsmodeller som är bra av dem, vissa var tydligen väldigt tippiga och nästan okörbara) och Lynx Commander 600 E-tec (eller Ski-doo Expedition 600 E-tec, som är Ski-doos motsvarighet), som fungerar bra att dra med och som har kylfläkt original samtliga, men som inte är riktigt lika roliga att busa runt med som Boondocker och Summit.

Det finns motsvarigheter med 600-motor även från Polaris och Arctic Cat, men jag har för dålig koll på de modellerna så för dem får någon annan svara vad som kan vara bra där.
 
Reactions: Sneeuwscooter

erikstigg

Ny medlem
8 dec 2022
2
0
1
33
jämtland
Om du vill ha en skottsäker motor så är BRP:s 600 E-tec ett bra val, den är inte den roligaste eller starkaste, men hållbar och bränslesnål. Förslag, om du vill kunna busa lite och ha roligt i lössnön, kan vara antingen Lynx Boondocker 3900 (mattlängden, motsvarar ca. 154") 600 E-tec eller Ski-doo Summit 154" 600 E-tec. 2014 och framåt då bägge fick lite modernare chassin just 2014. Ingen av dem har kylfläkt original, så du behöver komma ihåg att köra med isrivarna nere när du ska dra pulka på hårda spår så att de inte går varma. Åtminstone på Boondocker så vet jag att det går att eftermontera kylfläkt om man så skulle önska.

Något mindre busiga alternativ kan vara Lynx 49 Ranger 600 E-tec (var dock noga med att läsa på vilka årsmodeller som är bra av dem, vissa var tydligen väldigt tippiga och nästan okörbara) och Lynx Commander 600 E-tec (eller Ski-doo Expedition 600 E-tec, som är Ski-doos motsvarighet), som fungerar bra att dra med och som har kylfläkt original samtliga, men som inte är riktigt lika roliga att busa runt med som Boondocker och Summit.

Det finns motsvarigheter med 600-motor även från Polaris och Arctic Cat, men jag har för dålig koll på de modellerna så för dem får någon annan svara vad som kan vara bra där.
Tack för svar! Boondocker och Summit är helt klart intressanta. Hur högmilade 600etec "vågar" man köpa? Är 600R etec bara en uppgradering? Vågar man ex köpa en som gått snart 600mil som den nedan?

Om man vill ha en 800 eller 850-motor istället för 600, vilka ska man då hålla koll efter om man vill ha något som håller länge och inte kräver allt för mycket underhåll?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du väljer en Arctic cat 800a så behöver du inte oroa dig för motorn ivf de är stensäkra alla årsmodeller under hela 2000 talet, ja även före det.
Om du funderar Lynx Ski doo Rotax 800a 850 så är 850 bet säkrare än 800an.
Polaris 800a 16-18 är inte så dålig heller mittimellan en Rotax 800a och AC i hållbarhet. Även de äldre 13-15 cfi 800a håller rel bra speciellt om man ställer upp oljepumpen.
Alla fabrikats 600or håller stenbra och de går likvärdigt i effekt men e-tec är slöast i gassvar men o andra sidan drar den markant mindre soppa vid lugnare tempo. Full mutter i djup snö drar alla fabrikat lika mycket sås.
Jo även rotax 800a och 850 drar bet mindre soppa än alla andra vid ledkörning,
Bränsle ex mellan min Polaris pro rmk 800 155" 2015 som är en lössnömaskin mot kompisarens Skidoo summit 800a e-tec 153" 2016 som är motsvarigheten så drar min 2,3lm vs e-tec 1,6-1,7 lm Men de är transportkörning på halvdana leder, de skulle dra mindre på fina leder. Ju hårdare vi kör desto mindre skillnader i soppaförbrukning.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Jag var i samma sits ifjol, och i och med att man ska ha barn i pulka skulle jag rekommendera att antingen köpa e-tec (Lynx eller Skidoo) eller fyrtakt. Jag köpte en 15s Yamaha Viper mtx 153 och är mycket nöjd. Det är inte att jämföra med en Summit runt fjällbjörkar, så det ska man vara medveten om. Fördelar är väl att motorn är väldigt driftsäker och den har kylfläkt så pulka går att dra oavsett före. Nu till denna säsong har jag bytt skidor för att få lite bättre egenskaper i snön. Bränslemässigt är Yamaha inte snålast (men långt från värst) men det är ganska liten del av hela ägandet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ska du vara såpass mycket som hälften på spåret så gå på en "kombimaskin", ingen blir glad av att smiska led med en Summit.

Renegade/SWB Assault och liknande, och gärna 600 är åt det hållet jag skulle kika om jag var du. Har dålig koll på "katterna" så där kanske det går hitta några alternativ också men Polaris har det fördelen, jämfört med BRP, att du kan hitta 600-modeller som har skapligt dämperi. BRPs alla 600-maskiner har snikgrejer på fjädringsfronten allihopa.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Jag tolkade inlägget som att den tid som spenderades på led var för att kånka familj och kälke och ett "nödvändigt ont" så att säga. Sådan körning blir inte direkt så mycket roligare även om man skulle ha mer av en crossover/hybrid, utan att kånka familj och kälke är rätt så jäkla trist oavsett. Då kan man lika gärna ha en lössnömaskin som åtminstone är riktigt rolig de andra 50% som spenderas på fjället och i skogen, men som mycket riktigt är rätt tråkig att köra led med. Men om det är så att planen är att även ha roligt själv på skotern på led (utan familj och kälke) så blir ju situationen en annan förstås, då är någon slags crossover/hybrid bättre helt klart.