Aktiv Panther -85 -Ingen gnista när den är kall

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Hej!

Har en Aktiv Panther lång -85 som strular med gnista.

Vad kan vara fel när jag inte får gnista när snöskotern är kall?

Mvh
Nisse
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Följdfråga hur får du den varm? När gnistan försvinner och kommer tillbaka kall eller varm brukar de va i första hand statorlindningen. De även va cdi boxen om du har otur. Cdi boxen kan du värma med varmluftspistol eller hårtork för att lista ut om de är den. Statorn ohmmätrer du.
 
Reactions: Nissepisse666

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Följdfråga hur får du den varm? När gnistan försvinner och kommer tillbaka kall eller varm brukar de va i första hand statorlindningen. De även va cdi boxen om du har otur. Cdi boxen kan du värma med varmluftspistol eller hårtork för att lista ut om de är den. Statorn ohmmätrer du.
Haft den i grannens varmgarage :) Har skruvat bort cdi boxen och lagt den framför vedkassetten inne :)

Det var ett par sprickor i cdiboxen på baksidan..kan ju inte vara så bra. Borde kunna komma in fukt där!?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok så den får gnisata då du värmer cdi boxen? Värm den då utav hell och klägga på silikon över sprickorna och be en bön. Annars tror jag de är rel billig på Rinab och skoterdelen. Även skrotar och snubbar på blocket kan ha en.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Ok så den får gnisata då du värmer cdi boxen? Värm den då utav hell och klägga på silikon över sprickorna och be en bön. Annars tror jag de är rel billig på Rinab och skoterdelen. Även skrotar och snubbar på blocket kan ha en.
Vet inte än..hade skotern i grannens varmgarage i ett par timmar igår. Då vart det gnista. Har haft den ute nu inatt och nu är det nada gnista..har provat med kupefläkt under kapellet men det gav inget. Gick ut och skruvade bort cdi boxen och lagt den inne. Ska gå ut sen och sätta dit den och se om det blir gnista. Har beställt en ny på skoterdelen. :)

Om det inte är cdi´n den hur felsöker jag statorn?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Beställde du en ny cdi innan du vet om den är väck!? Risken att stator tändspolarna är väck är större. Du försöker få fram vilket ohm motstånd två kablar ut från stator ska ha och mäter bara ohmen helt enkelt. Men att hitta det värdet utan verkstadsbok blir inte lätt ,,sök på usa forum. Rinab har både primär a och b och sekundärspole. De står dumt nog laddspole i överskrift men klickar man på spolarna står de tändspole a och b.Kolla länkarna. De är mer troligt att de är någ av dessa spolarna som jävlas köp bägge två vid byte. Om du inte får fram rätt ohmvärde så kan du ohmmäta den ändå och se om de visar stabilt motstånd. Om mätaren fladdrar är resp spole väck. Eller om någ av trådarna ut från spolarna jordar i spolens järnkärna/statorplattan/chassi så är den väck också.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hade samma fel på en rotax 503 för någon vecka sedan, hade gnista med oregelbunden och den ville bara tända till kort när den var kall. I varmgarage gick den fint. Hade bra värden på spolarna så jag bytte cdi:n 500kr på skoterdelen och nu går den perfekt.
 
Reactions: Nissepisse666

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Fick hem CDI-boxen häromdagen. Den starta på andra rycket (kall) så det verkar som jag löst problemet. 🤩

Trevlig Helg!! ❄
 
Reactions: asker