Airoh Aviator

Banafjäl

Medlem
26 aug 2013
34
0
1
Örnsköldsvik.
Hej är det någon som har erfarenhet av Airoh Aviator ? Ska beställa en sådan hjälm och är lite fundersam på vilken storlek jag ska ha. Jag har ca 58cm på mitt huvud mitt i mellan Medium och Large. Hjälmarna går ju ut sig efter en tids användning och man ska ju ha plats för en tunn hjälmhuva också. Vore tacksam för tips så att man inte beställer fel storlek.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag kör med aviator och min hette så här på beställningen:
Airoh Aviator Helmet - Venom Black/Red , Colour: Black/Red , Size: Medium 57-58 cm.

Den är jävligt tajt över kinderna i början men går ut lite. Men den ska ju sitta fast. Inga problem att köra med luva eller neoprenskydd under. Men det är ju mitt huvud. Ingen än du själv kan svara på hur det blir för dig. Jag for till en affär i stan och provade ut storlek och sen beställde jag från en crossbutik i england. Billigare än sverige och du slipper tull o sånt som du åker på om du beställer från usa.

Banafjäl

Medlem
26 aug 2013
34
0
1
Örnsköldsvik.
Hej Strand. Tack för ditt inlägg, jag har provat en Terminator handlaren hade ingen Aviator hemma. Large var lite för stor jag kunde röra hjälmen lite fram och tillbaka Medium kändes lite trång och dom ska väl ge med sig lite med tiden, men som du sa hjälmen ska ju sitta fast så det lutar åt en Medium.Airoh Aviator Linear Black

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Då ska du absolut ta en M. När den är helt ny ska det nästan vara obehagligt tajt. Tar du en hjälm som sitter lite löst är väl risken att den kommer sitta ännu lösare efter ett tag.

CrossOver800X

Ny medlem
7 dec 2011
2
0
1
Umeå
Hej Strand. Tack för ditt inlägg, jag har provat en Terminator handlaren hade ingen Aviator hemma. Large var lite för stor jag kunde röra hjälmen lite fram och tillbaka Medium kändes lite trång och dom ska väl ge med sig lite med tiden, men som du sa hjälmen ska ju sitta fast så det lutar åt en Medium.Airoh Aviator Linear Black
Min erfarenhet är att Terminator och Aviatorhjälmarna skiljer sig lite i form och storlek. Jag minns att när jag kollade på en aviatorhjälm provade jag storlek large men när det gällde Terminatorhjälmen var jag i gränslandet mellan large och medium. Slutande med att jag köpte en Terminator medium och den var trång från början men blev perfekt efter ett tag.

MikeC

Medlem
27 jun 2013
8
0
1
Jag lånar detta lite. Undrar vad ni som kör med Airoh Aviator använder för google? Har svårt att hitta några som passar bra. Eller så äre mitt ansikte som är knepigt utformat kanske...?

Sorry för att ja bryter in i tråden. Men du verkar ändå ha fått svar på din fråga :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Jag står inför ett liknande val mäter huvudet till 56,5 och står då i valet mellan S och M på en Aviator.
S sitter riktigt ordentligt och vet f n om man kommer få plats med tex huva..
Vad tror ni?
Kommer den att töja sig så pass..

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Nu kör man ju nästan aldrig lika fort med skoter som med hoj och kanske inte heller lika många timmar per säsong, å andra sidan har man ju ofta skärm som vindfång på skoterhjälmen. Men min erfarenhet av 22 år på hoj är att om du får på dig en NY hjälm utan att det klämmer och gör ont någonstans – så är den för stor. I alla fall om man vill att den ska sitta kvar när det verkligen behövs något år senare.
Så mitt råd är: får du bara på dig hjälmen men den känns trång som fan då har du hittat rätt storlek. Glappar den bara lite lite någonstans och dessutom känns helt bekväm. Köp mindre.
Anledningen är att alla hjälmar mer eller mindre töjer sig av värme, svett och tryck med tiden. Och sitter inte hjälmen tajt så kommer den dels inte att skydda som den ska när olyckan är framme dels riskerar du att den halkar bak på huvudet när fartvinden tar tag i den (eller när du klipper en kvist eller ett gupp). Vilket är helt värdelöst, iaf om man vill kunna se var man åker.

Det man kan tänka på är att köpa en hjälm som passar ens huvudform, något som kan skilja rejält mellan olika tillverkare. Välj en som klämmer så jämt som möjligt över så stora delar som möjligt av huvudet.

Förutom ovanstående så tycker jag personligen att en hjälms viktigaste egenskap är att den är lätt (och på hoj, tyst från vindbrus). Några gram eller ett hekto blir fort många kilon som belastar nacken när tex en kollisions G-krafter sätts i rörelse.

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Hade tur när jag köpte min aviator då läser jag nu, tyckte den var lite tajt, men det var enda storleken som fanns kvar.. Som tidigare talare, 509 sinister goggles sitter perfa på denna hjälm. Jag upplevde hjälmen något kall med en tunn rånarluva under, men ska köpa en kraftigare (typ scott) denna vinter å se om det blir skillnad (lite dragig fast jag bytte gallren mot täckplast upptill). Den är lätt som en fjäder i övrigt, mycket bra

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
Någon som har prövat nya sinister x5 brillor på deras airoh aviator? Tror nämligen dom blir för höga :/

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Man ska köpa dom tight, dom går ut sig en halv storlek !
Kör med Dragon Mdx å funkar fint.
Att tänka på vid köp av glasögon till aviator är att inte brillorna går ner mycket vid näsan, då blir dom krångliga att få i hjälmen då nästippen på hjälmen går upp ganska högt å spetsigt.

Köp dom i Tyskland eller England, sjuk prisskillnad mot Sverige. Brukar pendla lite vilket land som är billigast tror Tyskland ligger bäst till nu. Köpte min från England 2012 på www.dirtbikexpress.co.uk då var den 2300kr billigare än Sverige inkl. frakt med 4 dagars leveranstid.