Nu kör man ju nästan aldrig lika fort med skoter som med hoj och kanske inte heller lika många timmar per säsong, å andra sidan har man ju ofta skärm som vindfång på skoterhjälmen. Men min erfarenhet av 22 år på hoj är att om du får på dig en NY hjälm utan att det klämmer och gör ont någonstans – så är den för stor. I alla fall om man vill att den ska sitta kvar när det verkligen behövs något år senare.
Så mitt råd är: får du bara på dig hjälmen men den känns trång som fan då har du hittat rätt storlek. Glappar den bara lite lite någonstans och dessutom känns helt bekväm. Köp mindre.
Anledningen är att alla hjälmar mer eller mindre töjer sig av värme, svett och tryck med tiden. Och sitter inte hjälmen tajt så kommer den dels inte att skydda som den ska när olyckan är framme dels riskerar du att den halkar bak på huvudet när fartvinden tar tag i den (eller när du klipper en kvist eller ett gupp). Vilket är helt värdelöst, iaf om man vill kunna se var man åker.
Det man kan tänka på är att köpa en hjälm som passar ens huvudform, något som kan skilja rejält mellan olika tillverkare. Välj en som klämmer så jämt som möjligt över så stora delar som möjligt av huvudet.
Förutom ovanstående så tycker jag personligen att en hjälms viktigaste egenskap är att den är lätt (och på hoj, tyst från vindbrus). Några gram eller ett hekto blir fort många kilon som belastar nacken när tex en kollisions G-krafter sätts i rörelse.