Ace vs efi, Tundra

Glenntore

Medlem
27 dec 2020
11
2
3
37
Umeå
Tjena, funderar på att köpa nya tundran. Vet inte om det blir efi eller etec, vad tänker ni om de olika motorerna? Har ingen koll på så nya motorer.

Kör mest i tight och ospårad skog, djupsnö som hårt underlag..
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Tjena, funderar på att köpa nya tundran. Vet inte om det blir efi eller etec, vad tänker ni om de olika motorerna? Har ingen koll på så nya motorer.

Kör mest i tight och ospårad skog, djupsnö som hårt underlag..
Är ett enkelt val på tundran då den bara finns med 600efi (85hk) eller 600ace (60hk)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Jag tycker helt klart efi då den är både bra mycket billigare och mer effekt. Sen nackdelen är väll att den drar typ det dubbla mot acen
Rent hållbarmässigt så lär efi också hålla evigheter då det typ är en 600etec fast med enklare insprutning och färre rörliga delar och mindre effekt.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Drar 600 EFI betydligt mer soppa än 600 etec, eller är skillnaden marginell?
Att den drar mer än 600 ACE är ju klart...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Drar 600 EFI betydligt mer soppa än 600 etec, eller är skillnaden marginell?
Att den drar mer än 600 ACE är ju klart...
Vet inte än min är fortfarande i inkörning, men upplever den som ganska snål, men jag kör mest bara ospårat. Men etecs styrka är just att dra väldigt lite vid lite belastning. Så det är klart att etec lär dra mindre. Men jämför man nya maskiner så får man väldigt mycket soppa i mellanskillnad... om man köper en efi istället för etec.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Drar 600 ace mycket mindre än 900 ace en bekant har haft ranger 49 med både 900 ace samt en 600 e-tec och han påstår att bränsle förbrukningen är likvärdig. Har själv haft Viper samt nytro dvs båda 4 t maskiner och dom drar mera än min nuvarande Boondocker med 850 så att 4T ger lägre förbrukning som många tror kan säkert stämma i vissa fall men i andra fall är det tvärtom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Drar 600 ace mycket mindre än 900 ace en bekant har haft ranger 49 med både 900 ace samt en 600 e-tec och han påstår att bränsle förbrukningen är likvärdig. Har själv haft Viper samt nytro dvs båda 4 t maskiner och dom drar mera än min nuvarande Boondocker med 850 så att 4T ger lägre förbrukning som många tror kan säkert stämma i vissa fall men i andra fall är det tvärtom.
Ace600 har ju bara 60st hästar som behöver mat. Så den kan inte dra mer än det... sen köper ingen en 600ace för att leka med. Att 600etec är snålare än många 4t förvånar mig ikke. Behövs färre hästkrafter för att förflytta en 600etec än en tyngre 4t. Etec är ju längre fram i utvecklingen än de 4t som finns idag.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Han jämförde naturligtvis vid likadan körning kör man hårdare måste ju 900 ace dra mer än 600 ace eftersom den ger mer. Tar man båtar med liknande motorteknik drar ju 2T resp 4T lika mycket och vikten skiljer inte lika mycket heller som den gjorde tidigare 4T har blivit lättare och 2T med insprut tyngre.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Drar 600 ace mycket mindre än 900 ace en bekant har haft ranger 49 med både 900 ace samt en 600 e-tec och han påstår att bränsle förbrukningen är likvärdig. Har själv haft Viper samt nytro dvs båda 4 t maskiner och dom drar mera än min nuvarande Boondocker med 850 så att 4T ger lägre förbrukning som många tror kan säkert stämma i vissa fall men i andra fall är det tvärtom.
Pappa gick från 600 etec till 900ace och han kör i princip bara led. Han var lite besviken att inte 900ace drog nått mindre än 600 etec. Så nog är etec snål som 4t vid ledkörning. Dock är ljudnivån när man kör med tex pulka betydligt lägre på 900 ace