98 eller 95 med BOOSTER?

E

ejwbegysv

Har en 800h.o som man vad jag har förstått endast ska tanka 98 oktan i ?

Vill stödja den lokala bensin killen och tanka hoss honom men han har endast 95 oktan..

Kan jag tanka 95 och sen ha i oktan booster? Vilket märke ska man ha på boostern i sånt fall?
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Dec-03 kl 06:41 PM (CET)]min lärare (fordons) sa nått idag om att man inte skulle tanka 98 oktan i en skter pga att det innehåller nå natrium eller nått sånt(minns inte riktigt)som reagera dåligt med vatten och kunde ge motorskador, han sa att det var bättre att köra på oktan booster.
 

Funtan

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Boden SWE
Oktantalet är inte avgörande om du inte har en rev summit -04 eller 440 maskin, detta med tanke på kompressionsföhållanden för olika modeller.

98 oktanig bensin som är äldre (6-12 mån) är att jämnföra med fräsch 95 oktanig bensin. Alla H.O motorer rekomenderas att köra på 98 enl. instruktionsböckerna, men dom går mycket bra även på 95.
 

Z

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Sverige
Det fanns två skäl till varför man tidigare tillsatte bly i bensinen:
1. det var ett billigt sätt att höja oktantalet på bensin.
2. blyet skyddade ventilerna i äldre motorer.

Oktantalet i bensinen höjs idag med andra metoder, utan att tillsätta bly. Man använder andra ventilskyddande ämnen (natrium och kalium) som är lika effektiva som bly, men inte alls lika giftiga.
Förbudet mot bly i bensin började gälla 1995 men i praktiken hade samtliga oljebolag slutat sälja blyad bensin redan 1-2 år tidigare.
 
E

ejwbegysv

En annan fråga... Tankar ofta på JET men de har endast Röd 98, det ska man ej tanka i skotern?