98 - 02as Yamaha

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Farsan söker en skoter, och han skulle behöva lite hjälp.
Någon som har lite spec på Yamaha Phazer 500, Vmax 500, Sxr 500?
Vikt, bränsleförbrukning, hästkrafter osv...


Vilken är bäst köp:
Vmax 500 för 20 000, 670 mil, ser fin ut
Phazer 500 -98 för 21 000, också 670 mil, ser fin ut
Sxr 500 för 22 000, "32" belte" (38mm kammar??) 700 mil, ser fin ut

Vad är skillnaden mellan dessa??
Och sxr:en, är den betydligt mer driftsäker än 700? De är en 2cylindrig va?
Är 500 mindre klumpig också? Går den att köra i lössnö om man har en matta med lite kammar, typ 38??
Hört att 700 trippeln skär mycket, annars kan Srx/sxr 700 vara ett alternativ också.

Eller bör han satsa på nåt helt annat?
Yamaha gillas, men jag tror han kan va öppen för nåt annat också...
Körstilen är väl väldigt blandad, men det blir nog knappt några hopp, utan mer led och lite skogscruising/lössnö.

Alla åsikter välkommnas!

Budgeten är runt 25 000 spänn.

Mvh Mattias.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Sxr:en är grym på led, Har inte testat utanför pga original mattan.

Vmaxen, vilken modell? XTC? SxVmax?

Phazern är fläktkyld, därmed lite klenare än vätskekylda twinar.

500cc är 2 cylindriga. 600cc, 700cc är tripplar
Tripplarna är lite känsligare när de är kalla, måste bli ordentligt varma innan man kör, annars riskerar man att skjuta ett stift.

Skär 700 trippel? De ska väl vara näst intill skottsäkra?
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
kan inte se varför yamahas tripplar skulle skära mer? phazern kanske blir lite väl tråkig med fläktkyld 500? har hört att sxr 500 sak dra mycket, inget jag lovar då jag inte har någon erfarenhet utan bara läst det. men inom erat användsningsområde så är yamaha säkert en superfin maksin:) kycka till
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ta en titt på 700-orna oxå. Sxr, Vmax Xtc osv.
Härliga motorer, bra drag och härligt ljud, ses av många som av det bästa yamaha byggt.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
kolla på en vmax 700 typ 97 inte alls för dyra och inte allt för mycke hästar i motorn riktigt bra skoter lite klumpig men funkar!
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Tack för alla svar hittils!

Vmax XT var det jag åsyftade.
Att 700 tripplarna skulle va skottsäkra, är det i gämförelse med andra tripplar eller mot 500-twinarna?
Jag vet inte, men har sett väldigt mycket vevstakar igenom blocket, skärningar och skjutna tändstift på 700 tripplarna, det är därför jag är lite skeptiskt till dom...

Vars ligger bränsleförbrukningen på dessa, skoterbanken säger runt 2.3 på 700an, vilket jag tycker låter bra i förhållande till hästkrafterna! Och med tanke på att phazern som bara har runt 60 hk också ligger där.
Vmaxen verkar ta mer enligt skoterbanken, typ 2.8.
När du säger mycket "oliverandersson", vad menar du då? Runt 3 liter?

Vmax 700, vad är skillnaden på den mot Srx och Sxr 700 annat än utseendemässigt? Är den lite slöare, vilket betyder att den är lite mer driftsäker eller vad?

Skulle vilja höra lite om lössnöegenskaperna också, är den som vissa säger att 700 sjunker som en sten, och att en Et340 går bättre i snön, eller?
Och isånafall, är 500an bättre?
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
en polare till mig har en v-max från 97 och han körde järnet hela tiden blött överallt och han körde då nästan dubbelt så lång som mig på 40ltank jag med en 583 summit
jag snitta typ 3,5 han låg runt 2 liter 2,5
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Lössnöegenskaper finns det inget som heter på en kort och tung Yamma. Ledracer's rakt igenom, tyvärr. När min Prowler var kort och hade 440:n med 61hk på originalmattan som var så sliten att glasfiberstavarna stack ut, tog den sig nästan bättre fram i lössnön än Yamma's.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
500 är säkert lite bättre i snön än 700 pga. av något lägre vikt...men ingen av dom bör man ta ut i terängen ensam i alla fall...om man inte bytt skidor och matta.

Men jag skulle lätt köpt en 700 istället...betydligt mer och åka med och är nog inge dyrare i drift.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Stadiga skotrar vilken du än väljer. Men föredrar 700 triplen. Sjukt skottsäker och pålitlig motor, Skjuter i princip aldrig nå remmar och drar inte mkt bensin (orginal). Körde min på 1,47L/milen ledkörning mellan 70-110km/h i STD utförande.

Nu är den pipad med mera, men inte farlig på bensin om man kör håd ledkörning, men ute i de lösa så vill den ju ha sitt såklart.

Angående puder körning med nån av dom äldre "korta" yamaha maskiner orginal så är de ju ingen höjjdare precis. Tunga ***** as till plåtskidor iaf -97 till -99 ?, sen värdelös matta på typ 25mm om de räcker? och mer. Men lite modd så visst går de att få en yamma att gå bra mkt bättre i snön.

Tycker min går riktigt bra men då är den långt ifrån orginal :p